Σε αδιέξοδο οδηγείται η διαχείριση του προσφυγικού-μεταναστευτικού, λόγω της συνεχιζόμενης για αρκετές ημέρες αυξημένης ροής. Ο απολογισμός αυτών που πέρασαν στα νησιά την Τρίτη ήταν 140 άτομα, 41 στη Λέσβο, 35 στη Χίο και 64 στη Σάμο. Οι αριθμοί αυτοί μπορεί να μην συγκρίνονται με εκείνους του 2015-16, αλλά τότε λειτουργούσε ο βαλκανικός διάδρομος και οι πρόσφυγες-μετανάστες έφευγαν προς την κεντρική και δυτική Ευρώπη. Τώρα πια, όμως, όσοι φτάνουν στα νησιά εγκλωβίζονται στην Ελλάδα. Λίγοι είναι αυτοί που καταφέρνουν να περάσουν τα σύνορα προς βορρά.
Σε μία προσπάθεια η κατάσταση να τεθεί υπό έλεγχο, πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη στη Μυτιλήνη υπό την προεδρία του περιφερειάρχη βορείου Αιγαίου Κώστα Μουτζούρη, με τη συμμετοχή των δημάρχων της περιοχής και άλλων εμπλεκομένων παραγόντων της Αυτοδιοίκησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύσκεψη επιβεβαιώθηκε η δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στα νησιά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη σύσκεψη συμμετείχαν και εκπρόσωποι της Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος, καθώς και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν προέκυψε και ούτε θα μπορούσε από τη σύσκεψη να προκύψει ένα επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
Οι δήμαρχοι έδωσαν στη δημοσιότητα μία ανακοίνωση επτά σημείων, δηλώνοντας την απόφασή τους να παρακολουθούν συνεχώς τις εξελίξεις σ’ αυτό το μέτωπο, το οποίο χαρακτηρίζουν «κορυφαίο για τις νήσους του Βορείου Αιγαίου». Προγραμμάτισαν, μάλιστα, νέα συνάντηση εντός του Σεπτεμβρίου στη Χίο.
Είναι προφανές ότι η σημαντική διόγκωση των ροών από τις μικρασιατικές ακτές προς τα νησιά οφείλεται μεν στις καλές καιρικές συνθήκες, αλλά κυρίως είναι αποτέλεσμα της στάσης των τουρκικών αρχών. Αυτές κάνουν τα “στραβά μάτια” όχι μόνο επειδή τα κυκλώματα των διακινητών πληρώνουν καλά, αλλά και επειδή αυτή είναι η ανεπίσημη οδηγία από την Άγκυρα.
Για να διανύσει κάποιος πρόσφυγας-μετανάστης τη διαδρομή των 4,7 ναυτικών μιλίων που χωρίζει τις τουρκικές ακτές από τη Λέσβο, η ταρίφα κυμαίνεται από 500 μέχρι 1000 ευρώ εάν χρησιμοποιηθεί φουσκωτό ή πλαστική βάρκα και από 1.500 μέχρι 2.000 ευρώ εάν χρησιμοποιηθεί ταχύπλοο. Συνήθης προορισμός είναι η ακτή κοντά στο αεροδρόμιο, η οποία είναι και φωτισμένη, γεγονός που διευκολύνει τις βάρκες.
Ωστόσο, πλέον οι διακινητές στέλνουν τις βάρκες με τους πρόσφυγες και μετανάστες σε διαφορετικές παραλίες του νησιού για να μην εντοπίζονται εύκολα. Η τακτική αυτή υποχρεώνει το Λιμενικό να διασπά τις δυνάμεις του για να επιτηρεί όσο γίνεται περισσότερους προορισμούς.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται θα είναι το κεντρικό θέμα της διυπουργικής σύσκεψης που συγκάλεσε ο αναπληρωτής υπουργός, αρμόδιος για τη Μεταναστευτική Πολιτική Γιώργος Κουμουτσάκος και η οποία θα πραγματοποιηθεί αύριο στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Στη σύσκεψη θα συμμετέχει και ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος.
Ας σημειωθεί ότι το πρόβλημα που καλείται να διαχειριστεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν είναι μόνο η διόγκωση των ροών. Χθες έλαβαν χώρα επεισόδια στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης στη Μόρια. Περίπου 300 ανήλικοι και ασυνόδευτοι, που ζητούν άσυλο και οι οποίοι διαμένουν στη μεγάλη σκηνή νεοεισερχόμενων, εξεγέρθηκαν, διεκδικώντας την άμεση μεταφορά τους αρχικά εκτός καταυλισμού και στη συνέχεια στην Αθήνα.
Η πίεση που ασκείται στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου έγιναν αντικείμενο δημοσιευμάτων. Η γερμανική Frankfurter Allgemeine Zeitung διερωτάται αν «στα ελληνικά νησιά φθάνουν και πάλι τόσοι πρόσφυγες όσοι το 2016», προσθέτοντας: «Στα πρόθυρα αποτυχίας η προσφυγική συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας;» Η εφημερίδα, πάντως, εκτιμά ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει τη βούληση να δώσει λύσεις. Από την πλευρά της, η ελβετική Neue Zürcher Zeitung υπενθυμίζει πως «πλησιάζει δραματικός χειμώνας στα ελληνικά νησιά» και αναλύει τις αιτίες που προκάλεσαν την αναζωπύρωση της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης στο Αιγαίο.
Πηγή: www.protothema.gr
Discussion about this post