Η τελευταία περιπέτεια στην οποία έχει «βυθιστεί» η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία στο ακριτικό νησί της Σαμοθράκης, φέρνει στην επιφάνεια ένα ζήτημα που αποτελεί εδώ και καιρό διεκδίκηση ορισμένων φορέων της περιφέρειας που διαθέτουν αυτή την ιδιαιτερότητα.
Τόσο η Σαμοθράκη όσο και το νησί της Θάσου, που συνδέονται με την ηπειρωτική ενδοχώρα ακτοπλοϊκώς, παρουσιάζουν κατά καιρούς προβλήματα τόσο στον συντονισμό, όσο και στην εύρυθμη λειτουργία των δρομολογίων τους.
Σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, την αρμοδιότητα αυτή την έχει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), που συνεδριάζει στον Πειραιά και λειτουργεί υπό την διοίκηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στο πρόσφατο πρόβλημα που προέκυψε, με την βλάβη που παρουσιάστηκε στο πλοίο της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, μετά από πιέσεις των τοπικών φορέων του νησιού και της αυτοδιοίκησης και με την προοπτική ότι στο ακριτικό νησί ήταν προγραμματισμένη, η θετική ούτως ή άλλως, επίσκεψη του πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα για τα Θεοφάνεια, η λύση ήρθε μετά από «συντονισμένες ενέργειες, με σκοπό την εξυπηρέτηση των κατοίκων και επισκεπτών του νησιού», όπως ανέφερε το Υπουργείο σε ανακοίνωσή του.
Δεν αμφισβητούμε την καλή πρόθεση τόσο της Κυβέρνησης, όσο και του Υπουργείου Ναυτιλίας στο να βρίσκονται βιώσιμες λύσεις, για τις ανάγκες διασύνδεσης της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας. Απλά, ήρθε ο καιρός να απαιτήσουμε συγκροτημένα και με τεκμηριωμένα επιχειρήματα, ώστε μέρος της αρμοδιότητας που θα αποφασίζει τον προσδιορισμό των ακτοπλοϊκών δρομολογίων μέσα στην χωρική αρμοδιότητα της Περιφέρειας ΑΜ-Θ, να περιέλθει σε Επιτροπή, όπου τον κύριο ρόλο του συντονιστή θα έχει ο θεσμός της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.
Παράλληλα δεν πρέπει να μας διαφεύγει και το θέμα των δρομολογίων μεταξύ Θάσου – Κεραμωτής και Πρίνου – Καβάλας, όπου μια τέτοια Επιτροπή με την συμμετοχή και του Λιμεναρχείου, των Δήμων και φορέων της Περιφερειακής Ενότητας ή των Περιφερειακών Ενοτήτων που έχουν αυτό το μεταφορικό αντικείμενο (Επιμελητήρια, Εμπορικοί Σύλλογοι, φορείς Τουρισμού κ.λ.π.) , θα ήταν σε θέση να δίνουν καλύτερες και ταχύτερες λύσεις, με την συμβολή και την συμμετοχή και των Ακτοπλοϊκών Εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας.
Ο υποψήφιος περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης, επικεφαλής της παράταξης «Περιφερειακή Σύνθεση», ανέφερε σχετικά με το θέμα ότι:
«Ήρθε ο καιρός να ξεπεράσουμε το σύνδρομο του υπερσυγκεντρωτισμού της δημόσιας διοίκησης. Ορισμένα ενδοπεριφερειακά θέματα, όπως ο ορισμός και η λειτουργία μιας Επιτροπής, που θα διευθετεί ζητήματα επιβατικών και εμπορικών μεταφορών, εντός της χωρικής της επικράτειας, να γίνει πράξη. Η ανάπτυξη, οι ποικίλες δραστηριότητες πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα, αλλά προδήλως ο τουρισμός και το εμπόριο, ζητούν άμεσες και ευέλικτες λύσεις. Ο ένας και μοναδικός εκπρόσωπος που υποδεικνύεται από την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε.), στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) δεν αρκεί, μια και υπάρχουν ζητήματα ανά περιφέρεια, τα οποία έχουν τις ιδιαιτερότητές τους. Πρέπει με ειλικρινή διάλογο και επιχειρήματα να κάμψουμε την «αγκύλωση» αυτή. Είναι μια από τις προτεραιότητές μας, ως νέα διοίκηση της Περιφέρειας Α.Μ.-Θ. εφόσον μας επιλέξουν οι πολίτες της».
Discussion about this post