Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών συζητήθηκαν οι εισηγήσεις για την Ετήσια Έκθεση που θα κατατεθεί στα πρακτικά της Βουλής, και τέθηκαν συνοπτικά όλα τα θέματα που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της προηγούμενης κοινοβουλευτικής περιόδου.
Η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ ανέπτυξε τα βασικά ζητήματα της Πολιτικής Προστασίας, με τα οποία έχουμε έρθει αντιμέτωποι σε εθνικό επίπεδο, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, και ανέδειξε τις πρωτοβουλίες που απαιτούνται να ληφθούν για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του μηχανισμού.
Δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί αρκετά έκτακτα φαινόμενα και καταστροφές σε ολόκληρη τη χώρα, η κα. Γκαρά σημείωσε πως ” Οι αλλαγές στο κλίμα, η ένταση στη δόμηση του αστικού περιβάλλοντος, αλλά και οι νέες ανάγκες που δημιουργούνται στα σύγχρονα περιβάλλοντα, αδιαμφισβήτητα υπογραμμίζουν την αναθεώρηση των σχεδίων προστασίας και πρόληψης, την ανάγκη για άμεσο συντονισμό της Εθνικής Πολιτικής Προστασίας και την ενίσχυση όλων των δομών και των σχεδίων, ώστε να αντιμετωπιστούν καταστροφικά φαινόμενα στο μέλλον”.
Συνοπτικά, αναφέρθηκε στους εξής προβληματισμούς:
Αναβάθμιση των μέτρων πολιτικής προστασίας και των μέσων αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές περιβαλλοντικές συνθήκες και την κλιματική αλλαγή.
Ανανέωση, εκσυγχρονισμός και συντήρηση της δύναμης της Πυροσβεστικής και ένταξη νέων τεχνολογικών μέσων ελέγχου και πρόληψης.
Ενίσχυση του προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος.
Αξιοποίηση και οργάνωση των Εθελοντικών Οργανώσεων, στα πλαίσια ενίσχυσης της Πολιτικής Προστασίας αλλά και νομοθετικές παρεμβάσεις για την χρηματοδότηση, την παροχή κινήτρων και τους κανόνες εμπλοκής των εθελοντικών αυτών σχημάτων.
Δημιουργίας “νησιωτικής” Δομής δασοπυρόσβεσης και προστασίας, καθώς η γεωγραφική ιδιαιτερότητα των νησιών μας πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη κατά των σχεδιασμό αντιμετώπισης των έκτακτων καιρικών φαινομένων.
Προσπάθεια απλοποίησης των γραφειοκρατικών διαδικασιών για την αποκατάσταση των ζημιών και επιτάχυνσης κατά την απορρόφηση των απαραίτητων κονδυλίων σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Μεταξύ άλλων, η κα. Γκαρά δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ανάγκη επικαιροποίησης του παρόντος σχεδίου εκτάκτου ανάγκης (Ξενοκράτης) αλλά και των σχεδίων εκκένωσης και πλημμύρας, χρησιμοποιώντας τόσο ηλεκτρονικές υπηρεσίες, όσο και συστήματα Μαζικής Ενημέρωσης Έκτακτης ανάγκης που αναβαθμίζουν τις υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας.
Πρόσφατα, κατατέθηκε, από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό κατά την άτυπη Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρόταση για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας που θα εξασφαλίζει μέσω χρηματοδότησης από την ΕΕ περισσότερα και πιο σύγχρονα Μέσα για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Εκτός αυτού, όμως, προβλέπεται και η ενίσχυση της πρόληψης των καταστροφών και της ετοιμότητας, λαμβάνοντας υπόψη τη στρατηγική της ΕΕ για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία, το Ταμείο Αλληλεγγύης, και την περιβαλλοντική νομοθεσία.
Ειδική αναφορά επίσης έκανε για το Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας για τον νομό Έβρου, το οποίο εκπονήθηκε και εκδόθηκε πρόσφατα και μπορεί να αποτελέσει στρατηγικό εργαλείο της Κυβέρνησης, της Περιφέρειας αλλά και των Δήμων για τη μείωση των ζημιών που προκαλούνται από τις πλημμύρες στις υποδομές, στο περιβάλλον και στην οικονομική και κοινωνική ζωή των πολιτών.
Συνοψίζοντας, η Βουλευτής υπογράμμισε την ιδιαίτερη σημασία που έχει η ενίσχυση της πρόληψης με εξειδικευμένα σχέδια σε κάθε περιοχή, καθώς και η εκπαίδευση – γνωστοποίηση του γενικού πληθυσμού.
Το Γραφείο Τύπου
*Ακολουθεί ολόκληρη η εισήγηση:
ΕΙΣΗΓΗΣΗ- ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
Με αφορμή τη σύνταξη της παρούσας έκθεσης στα πλαίσια εργασιών της Επιτροπής Περιφερειών, καλούμαστε να συνοψίσουμε τα βασικά ζητήματα Πολιτικής Προστασίας, με τα οποία έχουμε έρθει αντιμέτωποι τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και σε περιφερειακό και τοπικό, αλλά και να αναδείξουμε τις πρωτοβουλίες που απαιτούνται να ληφθούν κυρίως σε νομοθετικό επίπεδο.
Οφείλουμε να παραδεχτούμε πως τα τελευταία χρόνια τα ζητήματα πολιτικής προστασίας βρέθηκαν στο προσκήνιο αρκετές φορές, καθώς έλαβε χώρα ένας σημαντικός αριθμός φυσικών καταστροφών (πλημμύρες – σεισμοί- κυκλώνας- έντονες βροχοπτώσεις) και σημειώθηκε, δυστυχώς, και η ανείπωτη τραγωδία της πυρκαγιάς στην Αν. Αττική. Οι αλλαγές στο κλίμα, η ένταση στη δόμηση του αστικού περιβάλλοντος, αλλά και οι νέες ανάγκες που δημιουργούνται στα σύγχρονα περιβάλλοντα, αδιαμφισβήτητα υπογραμμίζουν την αναθεώρηση των σχεδίων προστασίας και πρόληψης, την ανάγκη για άμεσο συντονισμό της Εθνικής Πολιτικής Προστασίας και την ενίσχυση όλων των δομών και των σχεδίων, ώστε να αντιμετωπιστούν καταστροφικά φαινόμενα στο μέλλον.
Κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της Επιτροπής, πραγματοποιήθηκε μια σχετική συνεδρίαση με θέμα την Πολιτική Προστασία, παρουσία του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών κ. Τόσκα, του ΓΓ Πολιτικής Προστασίας, κ. Καπάκη και του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος, κ. Τερζούδη, όπου τέθηκαν από τους συναδέλφους τα βασικά ζητήματα που αντιμετωπίζει το κράτος όταν καλείται να αντιμετωπίσει ακραία καιρικά φαινόμενα και να προστατεύσει τους πολίτες, διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την ομαλότητα περιορίζοντας τα πλήγματα όλων των κατηγοριών.
Συνοπτικά, τέθηκαν οι εξής προβληματισμοί:
– Οι σημερινές περιβαλλοντικές συνθήκες, μας οδηγούν στο συμπέρασμα πως και η χώρα μας, στο πλαίσιο της γενικευμένης κλιματικής αλλαγής, εκτός από τις πυρκαγιές, που την ταλανίζουν εδώ και χρόνια, έχει έρθει αντιμέτωπη και με πολύ ισχυρά καιρικά και φυσικά φαινόμενα.
Τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί εξαιρετικά έντονες βροχοπτώσεις και καταιγίδες, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, την χώρα έπληξε κυκλώνας και εξαιρετικά ισχυροί άνεμοι, αλλά σημειώθηκαν πλημμύρες και καταστροφικοί σεισμοί, γεγονός που πρέπει να μας αφυπνίσει και σαν πολιτεία να λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αναβάθμιση των πολιτικών πολιτικής προστασίας και των μέσων αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών.
– Η ανάγκη πραγματικής καταγραφής, αλλά και ανανέωσης της δύναμης του Σώματος Πυροσβεστικής σε αεροπλάνα, ελικόπτερα, κάδους αεροσκαφών, της στελέχωσης των πεζοπόρων τμημάτων, αλλά και νέων τεχνολογικών μέσων ελέγχου και πρόληψης, θεωρούνται από όλους επιτακτική. Εκτός αυτού, η συμβολή και χρήση μέσων των υπόλοιπων σωμάτων ασφαλείας (ελικόπτερα Αστυνομίας, οχήματα Στρατού) κρίνεται πολλές φορές απαραίτητη. Δυστυχώς, εδώ κι αρκετά χρόνια δεν έγινε ανανέωση του στόλου και του εξοπλισμού των Σωμάτων, με τη σημερινή Κυβέρνηση να έρχεται αντιμέτωπη σε δύσκολους δημοσιονομικά καιρούς με τραγικές ελλείψεις. Ο εκσυγχρονισμός και η συντήρηση έχει τεθεί από την αρχή στους πρωταρχικούς στόχους της ηγεσίας.
– Ένας σημαντικός τομέας, που συμβάλλει τα μέγιστα στην αντιμετώπιση των φαινομένων είναι ο εθελοντισμός. Για την ενίσχυση της πολιτικής προστασίας, οι πιο εξελιγμένες κοινωνίες επιδιώκουν τη δημιουργία φορέων και δικτύων που αναλαμβάνουν δράσεις πρόληψης, διαχείρισης κρίσεων / έκτακτων φαινομένων και αποκατάστασης των πληγέντων, όπου η άμεση παροχή βοήθειας κατά την εκδήλωση τέτοιων φαινομένων είναι ιδιαίτερα σημαντική. Αξίζει να σημειωθεί πως για την αξιοποίηση των Εθελοντικών Οργανώσεων με δράση στην Πολιτική Προστασία υφίσταται ένα Σύστημα Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση καταστροφών και τηρείται και Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων αλλά και Ειδικευμένων Εθελοντών.
Ωστόσο, παρατηρούνται νομοθετικά κενά ως προς την ένταξη, τη χρηματοδότηση, την παροχή κινήτρων, αλλά και τους κανόνες εμπλοκής και λειτουργίας των εθελοντικών αυτών σχημάτων, τα οποία η Πολιτεία οφείλει να καλύψει, ώστε να ενισχυθεί η εθελοντική δράση, να προσδιοριστούν με σαφήνεια οι αρμοδιότητες, αλλά και να θεσπιστούν δράσεις πιστοποιημένης εκπαίδευσης, οικονομικής ενίσχυσης, παροχής κατάλληλου εξοπλισμού, σχεδιασμού και εκπόνησης ασκήσεων ετοιμότητας.
Σε αυτόν τον τομέα, εξαιρετικά καίριο ρόλο μπορεί να διαδραματίσει και ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο πεδίο της Πολιτικής Προστασίας για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και η χρηματοδότηση έρευνας/μελετών και σπουδών σχετικά με θέματα Πολιτικής Προστασίας σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.
– Κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής έγινε πολύς λόγος για το καθεαυτό προσωπικό της Πυροσβεστικής υπηρεσίας, για την ύπαρξη προσωπικού τριών ταχυτήτων που δεν επιτρέπει την ομαλότητα και τη συνέχεια στις επαγγελματικές σχέσεις (μόνιμοι, 5ετείς, εποχικοί). Αν και η δυνατότητα νέων μαζικών προσλήψεων προσωπικού είναι δύσκολη, αξίζει να σημειωθεί η πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να διατηρήσει τις θέσεις και να εξασφαλίσει τη μόνιμη εργασία των πυροσβεστών 5ετους θητείας. Σημαντικό, επιπλέον, είναι το γεγονός πως με την εισαγωγή υποψηφίων στο Πυροσβεστικό σώμα μέσω πανελληνίων εξετάσεων, ευελπιστούμε στην καλύτερη και αρτιότερη κατάρτιση των εκπαιδευομένων, οι οποίοι θα συγκροτήσουν στο Σώμα μια νέα γενιά καταρτιζόμενων πυροσβεστών.
– Ειδική μνεία έγινε για την ανάγκη δημιουργίας ενός σχεδίου αντιμετώπισης φαινομένων για τα νησιά, μιας και η νησιωτικότητα προσδίδει ένα νέο χαρακτηριστικό στην υφιστάμενη δομή της πολιτικής προστασίας. Η γεωγραφική ιδιαιτερότητα της χώρας μας δεν πρέπει να διαδραματίζει ανασταλτικό χαρακτήρα στην άμεση κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού, και για το λόγο αυτό η αρμόδια Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας προβλέπεται να επεξεργαστεί σχέδια «νησιωτικότητας» στη λειτουργία των δομών πυρόσβεσης, αλλά και να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα συμπράξεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με διάφορους οργανισμούς, ώστε να βρεθούν τα κατάλληλα εργαλεία για ζητήματα πολιτικής προστασίας.
Σημειώθηκε, άλλωστε, πως η δημιουργία «νησιωτικής» Δομής δασοπυρόσβεσης και προστασίας είναι υπό μελέτη και αξιοποιούνται όλα τα μέσα και οι χρηματοδοτικές δυνατότητες, με βάση τα χωρικά και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των νησιών, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν οι υπηρεσίες σε σύντομο χρόνο και με τα πλέον κατάλληλα μέσα, αποτελεσματικά στο ρόλο τους.
– Δεδομένου ότι το φάσμα δραστηριοτήτων της Πολιτικής Προστασίας είναι αρκετά ευρύ, η ανάγκη για διευρυμένη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας, τόσο με την τοπική αυτοδιοίκηση, τους εμπλεκόμενους φορείς, όσο και με τα συναρμόδια Υπουργεία για να επιτυγχάνεται το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, είναι επιβεβλημένη. Δεν μπορούμε επίσης να παραβλέψουμε το γεγονός, πως οι ταχύτερες και αποτελεσματικότερες παρεμβάσεις επιτυγχάνονται πολλές φορές και με την αγαστή συνεργασία και με άλλες χώρες, λαμβάνοντας υπόψη και τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πολιτική προστασία.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, αξιοσημείωτη είναι η συνεργασία κυρίως των χωρών του Νότου, οι οποίες, έχουν πολλάκις συνεργαστεί άψογα για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων. Οφείλω όμως να σημειώσω, πως το πιο σημαντικό από όλα είναι να γίνει μια προσπάθεια απλοποίησης των διαδικασιών για την αποκατάσταση των ζημιών, καθώς πρόσφατα έχουμε γίνει κοινωνοί αρκετών περιπτώσεων όπου υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις στην απορρόφηση κονδυλίων και στην κινητοποίηση των τεχνικών υπηρεσιών, λόγω ενός δαιδαλώδους γραφειοκρατικού συστήματος.
Προτάσεις
Συνοψίζοντας και ομαδοποιώντας τις προτάσεις που τέθηκαν προς συζήτηση στην επιτροπή μας, αναφέρω τις εξής:
– Επικαιροποίηση του σχεδίου εκτάκτου ανάγκης πολιτικής προστασίας (Ξενοκράτης)- Σχέδια πολιτικής Προστασίας, καθορισμός αρμοδιοτήτων, σχέδια εκκένωσης και δράσης ανά περιοχή. Σχέδια πλημμύρας, αναβάθμιση των υποδομών, όπως προσβάσεις σε οδικούς κόμβους, συντήρηση δασικών δρόμων, κρουνοί, εξοπλισμός, κ.α
– Δεδομένων των συνεχόμενων φαινομένων εμπρηστικών επιθέσεων, περιστατικά που δεν μπορούν να προβλεφθούν, να οριοθετηθούν αλλά και να αντιμετωπιστούν άμεσα, θεωρείται απαραίτητη η εντατικοποίηση των ενεργειών και των δράσεων του Κλιμακίου Διερεύνησης Πυρκαγιών και του Ανακριτικού Κλιμακίου του Πυροσβεστικού Σώματος.
– Λόγω των επαναλαμβανόμενων και συχνών φαινομένων πυρκαγιάς στη χώρα, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη να υλοποιηθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα η πρόταση που κατέθεσε ο Πρωθυπουργός κατά την παρέμβαση του στην Ολομέλεια της άτυπης Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Σάλτσμπουργκ, με την οποία ζήτησε την επιτάχυνση των διαδικασιών δημιουργίας ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, που θα διανέμει τη βοήθεια εκεί όπου υπάρχει ανάγκη, με τη δυνατότητα διάθεσης κατάλληλων εναέριων μέσων. Η πρόταση αυτή έχει ιδιαίτερη αξία στα πλαίσια ενοποίησης και αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών της ΕΕ.
Εκτιμάται πως ο εν λόγω μηχανισμός θα εξασφαλίσει μέσω χρηματοδότησης από την ΕΕ περισσότερα και πιο σύγχρονα Μέσα για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, για τις χώρες που επηρεάζονται από φαινόμενα φυσικών ή μη καταστροφών.
– Επιπλέον, προτείνεται ένας γενικότερος εξορθολογισμός των δαπανών τόσο για τη συντήρηση, όσο και για την αγορά των αεροσκαφών πυρόσβεσης. Κατά τη διάρκεια της επιτροπής, σημειώθηκε πως πραγματοποιούνται βήματα ως προς την αρχή της επικουρικότητας στο πλαίσιο SENDAI, καθώς με κοινές και μεγάλες παραγγελίες σε συνεργασία με γειτονικές χώρες, εξασφαλίζονται πιο συμφέρουσες τιμές.
– Επικουρικό ρόλο θα διαδραμάτιζε και η αναβάθμιση της λειτουργικότητας των Σχεδίων Εκκένωσης με τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών, στα οποία θα έχουν ηλεκτρονική πρόσβαση τόσο οι Υπηρεσίες, οι οποίες είναι αρμόδιες για την πολιτική προστασία, όσο και οι πολίτες μέσω των κινητών συσκευών τους. Σε αυτό το πλαίσιο σημαντική αναβάθμιση των σχεδίων εκκένωσης θα μπορούσε να παίξει και η χρησιμοποίηση συστημάτων Μαζικής Ενημέρωσης Έκτακτης Ανάγκης μέσω των εταιρειών τηλεπικοινωνιών, τα οποία θα καθοδηγούν αποτελεσματικά τους πολίτες προς ασφαλείς χώρους και θα τους ενημερώνουν άμεσα για την εξέλιξη των φαινομένων. Γενικότερα η ένταξη και η χρήση των νέων εργαλείων που προσφέρει η Τεχνολογία και η Επιστήμη αναμένεται να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας.
– Έχοντας σχετική εμπειρία, λόγω της γεωγραφικής θέσης της περιοχής που εκπροσωπώ, θα ήθελα να υπογραμμίσω τη σημασία που έχει η συνολική αναθεώρηση των σχεδίων πλημμύρας με βάση τα πλέον σύγχρονα δεδομένα και τεχνικές, στα οποία προχωρά σταθερά το Υπ. Περιβάλλοντος. Εξίσου σημαντικά είναι και η επιτάχυνση της ολοκλήρωσης της δασικής πολιτικής της χώρας, αλλά και ο εξορθολογισμός της διαχείρισης των αυθαιρέτων στη χώρα, με αξιοποίηση της εμπειρίας των ν. 4178/2013 και 4495/2017 και απαρέγκλιτη τήρηση της νομιμότητας
Συμπεράσματα:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο χρόνος που έχουμε είναι συνολικά ελάχιστος για να συμπεριληφθεί σε μια εισήγηση ένα τόσο ζωτικό, πολυδιάστατο, επιχειρησιακό ζήτημα όπως αυτό της πολιτικής προστασίας, αλλά εκτιμώ πως έγινε αναφορά στις σημαντικότερες πτυχές του. Σε γενικό πλαίσιο, βρισκόμαστε σε μια συνεχή διαδικασία βελτίωσης των συνθηκών, των μέσων και των δυνατοτήτων του κρατικού μηχανισμού, καθώς πολύ συχνά πλέον καλούμαστε να τον ενεργοποιήσουμε για να εξασφαλιστεί η ασφάλεια και η ευημερία των πολιτών.
Η υφιστάμενη Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, αλλά και οι δυνάμεις του Πυροσβεστικού σώματος, συμπεριλαμβανομένης και της άρτιας ομάδας της ΕΜΑΚ, μαζί με το εθελοντικό σώμα προσφέρουν ανεκτίμητης αξίας έργο, ωστόσο η Πολιτεία πρέπει να εξασφαλίσει ένα πιο σαφές πλαίσιο λειτουργίας, αλλά να παρέχει παράλληλα και τα κατάλληλα μέσα. Επίσης, οφείλουμε να διεκδικήσουμε με κάθε τρόπο τη συνεργασία και τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ενίσχυση των μέσων Πολιτικής Προστασίας και να θεσμοθετήσουμε ένα ενισχυμένο πλαίσιο προστασίας, λαμβάνοντας υπόψη τις γεωγραφικές κ κλιματολογικές συνθήκες στη χώρα, μέσα στο οποίο οι πολίτες θα χαίρουν αδιαμφισβήτητης ασφάλειας. Η ενημέρωση, η πρόληψη, ο συντονισμός και η οργάνωση θα πρέπει να αποτελέσουν τους κεντρικούς άξονες, πάνω στους οποίους η πολιτεία θα χαράξει τη δική της πολιτική για την προστασία και την ασφάλεια.
Εκτός αυτού, θα ήταν χρήσιμο να αξιοποιηθεί και το πρόγραμμα rescEU, ένα νέο ευρωπαϊκό σύστημα για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών. Η πρόταση αποτελεί κεντρικό στοιχείο του προγράμματος Γιούνκερ για τον καλύτερο συντονισμό, πρόληψη και προστασία. Κύριο στοιχείο είναι η συγκρότηση εφεδρικών ικανοτήτων πολιτικής προστασίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως δασοπυροσβεστικά αεροσκάφη, ειδικές αντλίες νερού, ομάδες έρευνας και διάσωσης σε αστικό περιβάλλον, κινητά νοσοκομεία και ιατρικές ομάδες έκτακτης ανάγκης. Οι εφεδρείες αυτές θα συμπληρώνουν τα εθνικά μέσα και θα τελούν υπό τη διαχείριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να παρέχουν στήριξη σε χώρες που έχουν πληγεί από καταστροφές, όπως πλημμύρες, δασικές πυρκαγιές, σεισμοί και επιδημίες.
τ όπως τα σχέδια διαχείρισης των πλημμυρών, διαχείριση οικοσυστήματος, πολιτικές εξυγίανσης του αστικού περιβάλλοντος, η έρευνα και καινοτομία, καθώς και οι πολιτικές για την αντιμετώπιση σοβαρών διασυνοριακών απειλών κατά της υγείας, και άλλες.
Τέλος, με την πρόταση εξορθολογίζονται και απλοποιούνται οι διοικητικές διαδικασίες προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος που απαιτείται για την ανάπτυξη σωστικής βοήθειας.
Εν κατακλείδι, θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι πέρα από τις πολιτικές ενίσχυσης και των μέσων της Πολιτικής Προστασίας, καθώς και των άλλων πολιτικών που τέμνονται με αυτήν, όπως περιβαλλοντική πολιτική, υποδομών, αστικής ανάπτυξης κλπ, ιδιαίτερη σημασία έχει η ενίσχυση της πρόληψης με εξειδικευμένα σχέδια σε κάθε περιοχή, καθώς και η εκπαίδευση – γνωστοποίηση του γενικού πληθυσμού.
Ευχαριστώ πολύ.
Discussion about this post