Τέσσερις προτάσεις για τη δημιουργία νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, ανέπτυξε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, μιλώντας στο επενδυτικό forum, με θέμα την Εξοικονόμηση Ενέργειας σε σχέση με την Τοπική Ανάπτυξη, που διοργάνωσε η A-Energy σε συνεργασία με την ΚΕΔΕ. Συνέδεσε, δε, το ζήτημα της χρηματοδότησης με την ταχύτητα και την ωριμότητα των έργων που πρέπει να ενταχθούν σε ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο υποδομών για τα επόμενα 10-20 χρόνια και εξήγησε την αναγκαιότητα να συνδεθούν όλα αυτά με τα -σε λειτουργία ή υπό σχεδιασμό- ηλεκτρονικά συστήματα στον τομέα του αστικού περιβάλλοντος και του δομημένου χώρου.
Ειδικότερα, αφού τόνισε ότι «χρήματα δεν υπάρχουν» -τουλάχιστον όσα απαιτούνται για τα έργα που χρειάζεται η χώρα- σημείωσε ότι η λύση βρίσκεται στη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, για τη μόχλευση και κινητοποίηση ιδιωτικών πόρων για χρήση σε συνδυασμό με κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, με νέες μορφές υβριδικής χρηματοδότησης.
Ειδικότερα, ο κ. Στασινός πρότεινε:
1ον: Ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για «πράσινα» έργα
Όπως είπε, προτείνει εδώ και μήνες τον σχεδιασμό ενός καινοτόμου εργαλείου με εμπροσθοβαρή χρησιμοποίηση, με όρους προεξόφλησης, των χρημάτων που υπάρχουν στο Πράσινο Ταμείο – δεσμευμένα, λόγω μνημονίου – από τις δηλώσεις αυθαιρέτων για χρηματοδότηση αναγκαίων περιβαλλοντικών έργων.
2ον: Value engineering
«Πρέπει να φροντίσουμε, λόγω των περιορισμένων πόρων που έχει πλέον η ελληνική πολιτεία, να μην υπάρχουν έργα που δεν ενδιαφέρουν τον ιδιωτικό τομέα» τόνισε και πρόσθεσε ότι πρέπει να μπορεί η πολιτεία να προσφέρει ένα ενδιαφέρον «πακέτο» επενδύσεων ή έργων για χρηματοδότηση που θα περιλαμβάνει και όσα έργα δεν μπορούν από μόνα τους να προσελκύσουν επενδυτές.
3ον: Τράπεζα Γης
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ, «πρέπει να προχωρήσει άμεσα η λειτουργία της ήδη προβλεπόμενης Τράπεζας Γης, αλλά με τον σωστό, σύγχρονο τρόπο που θα μπορέσει να προσελκύσει και ιδιωτικούς πόρους». Με μια τέτοια Τράπεζα Γης, εξήγησε, μέσω ενός ηλεκτρονικού συστήματος θα μπορούν να γίνονται πράξεις όπως:
– αγορά συντελεστή δόμησης για οριστική τακτοποίηση αυθαιρέτων που τώρα προβλέπεται για 30 χρόνια,
– αγορά συντελεστή δόμησης σε αντικειμενικά καθορισμένες ζώνες υποδοχής,
– ανταλλαγές εκτάσεων για τον απεγκλωβισμό οικοδομικών συνεταιρισμών,
– χρηματοδότηση της αποκατάστασης των προσόψεων όλων των διατηρητέων κτιρίων από τους πόρους της αγοράς συντελεστή των ίδιων των διατηρητέων.
Εξάλλου, η πολιτεία, όπως είπε, πρέπει να δώσει κίνητρα χρηματοδότησης σε επενδυτές για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς, που θα πρέπει άμεσα να απεγκλωβιστούν στη βάση του νόμου 4280/2014 και να προχωρήσει άμεσα η έκδοση των απαραίτητων κανονιστικών πράξεων αλλά και η εφαρμογή των διαδικασιών μέσω ενός ηλεκτρονικού συστήματος.
4ον: Συνεπένδυση και συγχρηματόδοτηση
Όπως εξήγησε ο κ. Στασινός, «η Κομισιόν, στο πλαίσιο του νέου μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της Ένωσης 2021 – 2027 προτείνει τη δημιουργία νέων πράσινων πόρων σε κοινοτικό επίπεδο: το 20% των δικαιωμάτων ρύπων να κατευθύνονται στον κοινοτικό προϋπολογισμό. Αλλά και να καθιερωθεί, ως επιπλέον ευρωπαϊκός πόρος για περιβαλλοντικά έργα, ένα «πράσινο τέλος» για κάθε χώρα, ανά κιλό πλαστικής συσκευασίας που θάβει. Τέτοιες έξυπνες κινήσεις πολλαπλού οφέλους θα έπρεπε να καθιερώσει και η χώρα μας. Αυτοί οι πόροι, σύμφωνα με την Κομισιόν, θα κατευθυνθούν σε αυξανόμενη χρηματοδότηση πράσινων έργων υποδομής (περιβάλλον και ενέργεια) – και εδώ χρειάζεται η χώρα να έχει μεριμνήσει ήδη για συγχρηματοδότηση, ώστε να αξιοποιήσει αυτούς τους πόρους». Και πρόσθεσε ότι η δημιουργία ενός τέτοιου χρηματοδοτικού μηχανισμού «πράσινων έργων» αν έχει τη μορφή νομικού προσώπου (ή οι δράσεις αποτελούν ξεχωριστό νομικό πρόσωπο ή χρηματοδοτικό μηχανισμό) θα μπορούσε να διασφαλίσει την συνεπένδυση σε αυτά τα έργα, για παράδειγμα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ή άλλου σημαντικού διεθνούς επενδυτικού σχήματος.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ σημείωσε ότι η Ελλάδα έχει πληθώρα επιμέρους «εθνικών σχεδιασμών» αλλά κανένα συνεκτικό σχεδιασμό με πρόβλεψη χρηματοδότησης για τα έργα που περιλαμβάνονται στα κείμενα στρατηγικής.
«Στη χώρα μας δεν γνωρίζουμε ακριβώς ποια έργα οφείλουμε και πρέπει να κάνουμε, διότι δεν υφίσταται συνεκτικός και ολοκληρωμένος Εθνικός Σχεδιασμός. Και σε αυτό θέλω να είμαι σαφής: δεν αρκεί ένας γενικός κατάλογος έργων. Χρειάζονται μελέτες ώριμες, χρειάζεται δουλειά για την εύρεση της αναγκαίας χρηματοδότησης και χρειάζεται ο δημιουργικός συνδυασμός αυτών των δύο» είπε, προσθέτοντας ότι η πολιτεία πρέπει να προχωρήσει σε Στρατηγικό Σχεδιασμό Υποδομών και σε έξυπνα, υβριδικά σχήματα χρηματοδότησης.
Discussion about this post