Τέσσερις αναγνωρισμένοι Έλληνες καλλιτέχνες με διεθνή πορεία, ο ηθοποιός Νίκος Καραθάνος, ο τραγουδιστής Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς και ο μαέστρος Γιώργος Πέτρου, δημιούργησαν μία κορυφαία dream team, που θα αναμετρηθεί την Παρασκευή 12 Οκτωβρίου, στις 20:30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με ένα από τα έργα-ορόσημα της μεταπολεμικής ιστορίας μας, «Το Άξιον εστί» (1964) του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη.
Σε αυτήν τη συναυλία συμμετέχουν, ακόμη, οι πολυβραβευμένοι Μουσικοί της Καμεράτας-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και η καταξιωμένη Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων υπό τον Σταύρο Μπερή.
Επίσης, το ίδιο βράδυ θα ακουστεί σε μία ιστορική πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το μοναδικό έργο του μεγάλου συνθέτη που δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ: Το μνημειώδες συμφωνικό ορατόριο «Αποκάλυψη-Ωδή στον Μπετόβεν» για ορχήστρα εγχόρδων, αφηγητή και χορωδία.
Άρρηκτα συνδεδεμένο με τις σημαντικότερες στιγμές της μεταπολεμικής Ελλάδας, το λαϊκό ορατόριο «Άξιον εστί» του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, που γράφτηκε την περίοδο 1960-1963, αποτελεί έργο-σταθμό για την ελληνική μουσική.
«”Το Άξιον εστί” του Ελύτη αποτελεί ένα μνημείο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Το έργο διατρέχει ολόκληρη την ιστορική περίοδο του ελληνικού έθνους. Από την γένεση “αυτού του κόσμου του μικρού, του μέγα” έως την προφητική ενόραση των δεινών που επισώρευσε επάνω μας η δικτατορία. Τρία είναι τα βασικά του μέρη: Η Γένεσις, Τα Πάθη και το Δοξαστικόν (Άξιον εστί). Ως προς την εσωτερική του διάρθρωση υπάρχουν επίσης τρία διαφορετικά στοιχεία: Η Αφήγηση, ο “Ύμνος” και το Χορικό. Για το πρώτο ο ποιητής χρησιμοποιεί τον πεζό λόγο. Για το δεύτερο τον ελεύθερο και για το τρίτο τον μετρικό στίχο. Έτσι στη δική μου δουλειά χρησιμοποίησα αντίστοιχα: τον Αναγνώστη, που διαβάζει το κείμενο, τον Ψάλτη για τους “Ύμνους” και τον Λαϊκό Τραγουδιστή για τα Χορικά. Αλλά τρία επίσης βασικά στοιχεία ολοκληρώνουν τη μουσική δομή του έργου: Η μικτή χορωδία, η ορχήστρα και τα λαϊκά όργανα… Με “Το Άξιον εστί” προσπάθησα να διευρύνω τους ορίζοντες της έντεχνης λαϊκής μουσικής» επισημαίνει ο Μίκης Θεοδωράκη σε κείμενό του που συνοδεύει την έκδοση του «Άξιον εστί» σε παρτιτούρα.
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας θα παρουσιαστεί το μοναδικό έργο τού μεγάλου συνθέτη («Αποκάλυψη-Ωδή στον Μπετόβεν») που ο ίδιος δεν έχει ακούσει να ερμηνεύεται ποτέ. Πρόκειται για μία σημαντική πρώτη παγκόσμια εκτέλεση από τους Μουσικούς της Καμεράτας-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και τον Γιώργο Πέτρου.
Η Συμφωνία αρ. 1 γράφτηκε το 1945 για ορχήστρα εγχόρδων, μικτή χορωδία και αφηγητή. Είναι ένα δραματοποιημένο συμφωνικό έργο που εστιάζει στην αναζήτηση του θείου. Έχει τη μορφή θρησκευτικού δράματος, ακριβώς όπως «Το Άξιον εστί» πολλά χρόνια αργότερα. Οι στίχοι είναι του συνθέτη με μία μικρή προσθήκη στίχων του Διονυσίου Σολωμού. Όπως αποκαλύπτει η επεξήγηση στον τίτλο του έργου, ο Μίκης Θεοδωράκης, βαθιά επηρεασμένος από το μεγαλείο της μουσικής του Μπετόβεν, χρησιμοποιεί στοιχεία-αναφορές στον Τιτάνα της μουσικής.
Οι τιμές των εισιτηρίων κυμαίνονται από 9 έως 35 ευρώ.
Discussion about this post