Στο τέλος Ιανουαρίου του 2019 θα ξέρουμε αν και πόση αύξηση θα δοθεί με νόμο στον κατώτατο μισθό των 586 ευρώ και τι θα γίνει με την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού των 511 ευρώ που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση.
Διάφορες εκτιμήσεις αρμοδίων παραγόντων κάνουν λόγο για μια «ανεκτή» αύξηση που δεν θα υπερβαίνει το 5%. Οι δανειστές δεν εμπλέκονται σε κανένα στάδιο, ωστόσο η γνώμη τους θα έχει βαρύτητα λόγω της μεταμνημονιακής εποπτείας στις μεταρρυθμίσεις που παίζουν ρόλο στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Ο καθορισμός του κατώτατου μισθού διαδραματίζει τέτοιο ρόλο και για το λόγο αυτό ο μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού έφυγε οριστικά με απαίτηση των δανειστών από τα χέρια των κοινωνικών εταίρων και πέρασε στο νέο μνημονιακό σύστημα που λίγο-πολύ εφαρμόζουν και άλλα κράτη.
Οι κοινωνικοί εταίροι (σωματεία και εργοδοτικές οργανώσεις) μπορούν να αποφασίζουν μόνον για τους μισθούς ενός κλάδου, με κλαδικές συμβάσεις ή και εντός της επιχείρησής τους με επιχειρησιακές.
Το κατώφλι όλων των αμοιβών όμως θα είναι ο νομοθετημένος από το κράτος ελάχιστος μισθός της οικονομίας. Σήμερα για παράδειγμα είναι 586 ευρώ και με μια αύξηση 5% μπορεί να πάει στα 615 ευρώ.
Πώς θα γίνει
Η διαδικασία καθορισμού του κατώτατου μισθού προβλέπεται με τροπολογία που κατέθεσε χθες η υπουργός Εργασίας Εφη Αχτσιόγλου.
Θα ξεκινήσει στο τελευταίο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου 2018 και θα ολοκληρωθεί μετά από ενδιάμεσα στάδια προτάσεων από τους εμπλεκόμενους φορείς, στο τελευταίο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου του 2019, οπότε βάσει ενός τελικού πορίσματος που θα βγάλει το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) με τη συνδρομή ανεξάρτητης επιτροπής επιστημόνων – ειδικών σε θέματα οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής και εργασιακών σχέσεων, το υπουργείο θα αποφασίσει το ύψος του μισθού για το 2019.
Αυτή η διαδικασία προβλέπεται στο άρθρο 103 του μνημονιακού νόμου 4172 του 2013 και την εφαρμόζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με καθυστέρηση τριών ετών, διότι με το τρίτο Μνημόνιο που έφερε τον Αύγουστο του 2015 έδωσε τρία χρόνια παράταση (2015-2018) στο πάγωμα του μισθού και ανέστειλε αυτόματα την εφαρμογή του νόμου 4172 που προέβλεπε τον καθορισμό του νέου κατώτατου μισθού από το 2017 αντί του 2019 που γίνεται τώρα.
Κάλεσμα…
Η εκκίνηση της διαδικασίας θα γίνει με τον ορισμό τριμελούς συντονιστικού οργάνου αποτελούμενου από τον ΟΜΕΔ, έναν εκπρόσωπο του υπουργείου Εργασίας και έναν από το υπουργείο Οικονομικών. Θα αποστείλουν προσκλήσεις στις εργοδοτικές οργανώσεις (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ, ΓΣΕΒΕΕ), στη ΓΣΕΕ, αλλά και στην Τράπεζα της Ελλάδος, στην Ελληνική Στατιστική Αρχή και το ΙΟΒΕ, ώστε όλοι να εκθέσουν τις απόψεις τους για το ύψος του κατώτατου μισθού, λαμβάνοντας υπόψη την ανεργία, την απασχόληση, τις προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας και την επίδραση της παραγωγικότητας, την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, τις τιμές, τους εν γένει μισθούς και τα εισοδήματα των Ελλήνων.
Οι εκθέσεις των εμπλεκόμενων φορέων θα υποβληθούν ξεχωριστά ως τις 31 Οκτωβρίου 2018 στους συντονιστές και από εκεί θα σταλούν σε όλους τους φορείς για διαβούλευση ως τις 15 Νοεμβρίου 2018.
Ακολούθως, τα αποτελέσματα και οι παρατηρήσεις της διαβούλευσης θα σταλούν στο ΚΕΠΕ μέχρι 30 Νοεμβρίου. Το ΚΕΠΕ θα πρέπει μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018 να ετοιμάσει τελικό πόρισμα με τις προτάσεις του για το ύψος του κατώτατου μισθού και να το δώσει στο υπουργείο Εργασίας, το οποίο στο τελευταίο 15ήμερο του Ιανουαρίου του 2019 θα κάνει την εισήγησή του στην κυβέρνηση για να βγει η απόφαση για το ύψος του κατώτατου μισθού.
Η ίδια διαδικασία θα επαναληφθεί μετά την άνοιξη για τον εκ νέου προσδιορισμό του μισθού που θα ισχύσει ενδεχομένως από το 2020.
Πηγή: www.eleftherostypos.gr
Discussion about this post