Περίπου στις 20:30 το βράδυ της Τρίτης, η πτήση της Olympicair από Λάρνακα προς Αθήνα έφτανε στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Έπειτα από πτήση που διήρκεσε μία ώρα και 45 λεπτά το πλήρωμα του αεροσκάφους Airbus είχε λάβει θέσεις προσγείωσης. Οι πιλότοι είχαν ξεκινήσει τους χειρισμούς για την προσγείωση και βρίσκονταν στην ευθεία του διαδρόμου.
Όμως, ελάχιστα δευτερόλεπτα προτού οι τροχοί ακουμπήσουν τον διάδρομο και το αεροσκάφος της Aegean (που εκτελούσε την πτήση της Olympicair) προσγειωθεί, ο χειριστής του επιβατικού πήρε την απόφαση να σηκώσει το εμπρόσθιο τμήμα του Airbus δίνοντας μέγιστη ισχύ στους κινητήρες. Κι έτσι, λίγο προτού προσγειωθούν στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, οι επιβάτες ένιωσαν μια εμπειρία που έμοιαζε με αυτό που οι πιλότοι των μαχητικών αποκαλούν «touch and go».
Στην περίπτωση της πτήσης που εκτελούσε το δρομολόγιο Λάρνακα-Αθήνα, ο πιλότος και ο συγκυβερνήτης έλαβαν μέσα σε δευτερόλεπτα την απόφαση να μην προσγειώσουν το αεροσκάφος, παρά το γεγονός ότι είχαν μειώσει ταχύτητα, είχαν θέσει το Airbus σε παραμέτρους προσγείωσης και απέμεναν δευτερόλεπτα μέχρι να αρχίσει η τροχοδρόμηση του αεροσκάφους.
Η επιλογή που έκανε ο πιλότος το βράδυ της Τρίτης 4 Σεπτεμβρίου ήταν το λεγόμενο «go around». Το αεροσκάφος απομακρύνθηκε από το αεροδρόμιο, κινήθηκε προς Ραφήνα, στη συνέχεια έκανε δεξιά στροφή πάνω απ’ το Σούνιο κι επέστρεψε στην περιοχή του αεροδρομίου όπου τελικώς προσγειώθηκε με ασφάλεια 11 λεπτά μετά την προγραμματισμένη ώρα άφιξης.
Τι είχε συμβεί; Γιατί ο πιλότος ματαίωσε την πρώτη προσπάθεια προσγείωσης στο Ελευθέριος Βενιζέλος κι έκανε την επιλογή «go around»;
«Σας ζητώ συγγνώμη για την μικρή ταλαιπωρία, όμως η προσγείωσή μας θα καθυστερήσει λίγα λεπτά επειδή στο διάδρομο υπήρχε άλλο αεροσκάφος το οποίο δεν είχε προλάβει να απομακρυνθεί» εξήγησε στους επιβάτες ο πιλότος του Airbus της Aegean. Ακούγοντας το μήνυμα, οι επιβαίνοντες λογικά ανησύχησαν, ιδίως αν ήταν η πρώτη φορά που τους συνέβαινε να μην προσγειωθεί το αεροσκάφος τους με την πρώτη, αλλά να χρειαστεί και δεύτερη προσπάθεια.
Πόσο συχνά είναι τα περιστατικά «go around»;
Συμβάντα σαν αυτό που συνέβη περίπου στις 20:30 το βράδυ της Τρίτης στο αεροδρόμιο Αθηνών δεν είναι ασυνήθιστα και όποτε χρειάζεται ακολουθείται η προβλεπόμενη διαδικασία για την οποία οι πιλότοι μας είναι εκπαιδευμένοι, εξηγεί στο protothema.gr ανώτατο στέλεχος της Aegean η οποία ελέγχει και την Olympicair.
Όπως μας διευκρινίζει, στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος κάθε ημέρα συμβαίνουν κατά μέσο όρο περίπου 10 αντίστοιχα περιστατικά όπου οι χειριστές ενός αεροσκάφους που βρίσκονται σε φάση προσγείωσης αναγκάζονται να ακολουθήσουν τη διαδικασία του «go around» και να καθυστερήσουν για λίγα λεπτά την άφιξη των επιβατών στον προορισμό τους. «Στο Heathrow, λόγω της πυκνότητας των αφίξεων και των αναχωρήσεων, ημερησίως συμβαίνουν περίπου 30 αντίστοιχα περιστατικά όπου ο πιλότος αποφασίζει για λόγους ασφαλείας να κάνει στροφή και να προχωρήσει στη διαδικασία “go around” καθυστερώντας για λίγο την προσγείωση» μας λέει το ίδιο έμπειρο στέλεχος της Aegean.
Γιατί όμως ένα αεροσκάφος που βρίσκεται στην τελική φάση της προσγείωσης επιλέγει τη διαδικασία του «go around»;
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο, μας εξηγεί ο συνομιλητής μας. Ο πρώτος είναι ότι κάποιες φορές, κατά τη διάρκεια διαδοχικών προσγειώσεων, το ένα αεροσκάφος κινδυνεύει να πλησιάσει πολύ στο άλλο, επειδή το προπορευόμενο έχει καθυστερήσει να βγει από το διάδρομο και να κατεθυνθεί προς τις θέσεις στάθμευσης απ’ όπου θα αποβιβαστούν οι επιβάτες.
Ο άλλος βασικός λόγος έχει να κάνει με τις μετεωρολογικές συνθήκες, δηλαδή με τους ανέμους που επικρατούν στην περιοχή του αεροδρομίου και τις ειδικές συνθήκες που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της προσγείωσης. Εάν το προπορευόμενο αεροσκάφος προκαλέσει αεροδίνες που μπορούν να καταστήσουν την προσγείωση μια επώδυνη διαδικασία για τους επιβάτες, ο πιλότος έχει πάντα την επιλογή να κάνει το «go around»και να αποφύγει ακραίους ελιγμούς. Στα σύγχρονα αεροσκάφη υπάρχει και η ένδειξη wind shear warning που ηχεί και θέτει σε κατάσταση συναγερμού το πλήρωμα για αεροδίνες που θα μπορούσαν να γίνουν επικίνδυνες, οπότε ο πιλότος του αεροσκάφους που ακολουθεί δίνει ύψος στο αεροσκάφος του, κάνει έναν κύκλο και επιστρέφει για προσγείωση όταν οι μετεωρολογικές συνθήκες έχουν βελτιωθεί.
Όπως αναφέρουν διασταυρωμένες πληροφορίες, στην περίπτωση της πτήσης της Olympicair που εκτελούσε το δρομολόγιο Λάρνακα-Αθήνα, το πρόβλημα που καθυστέρησε την προσγείωση του ελληνικού αεροσκάφους προκλήθηκε από την προσγείωση ενός πολύ μεγαλύτερου επιβατικού της Turkish Airlines το οποίο προπορευόταν. Μετά την προσγείωσή του, το αεροσκάφος της Turkish που ανήκε στην κατηγορία «heavy» καθυστέρησε να βγει από το διάδρομο και εκτιμήθηκε συνδυαστικά ότι μπορεί να έχει δημιουργήσει αεροδίνες.
Με αυτά τα δεδομένα, το πλήρωμα των ιπταμένων της Olympicair αποφάσισε να κάνει «turn around» και καθυστέρησε την προσγείωσή του στο Ελευθέριος Βενιζέλος για 11 λεπτά.
«Οι πιλότοι που ακολουθούν τη διαδικασία του «go around» επιβραβεύονται γιατί έχουν επιλέξει την ασφαλέστερη επιλογή. Όταν έχεις την παραμικρή αμφιβολία διαλέγεις ό,τι έχει τον μικρότερο κίνδυνο για τους επιβάτες» μας εξηγεί το ανώτατο στέλεχος της αεροπορικής εταιρείας Aegean.
Πηγή: www.protothema.gr
Discussion about this post