Σε άλλες λύσεις όπως στην επιδότηση της τιμής των καυσίμων στα νησιά μέσω μεταφορικού ισοδύναμου και όχι στην επιβολή πλαφόν, όπως εισηγήθηκε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προσανατολίζεται η κυβέρνηση. Αυτό προκύπτει μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο οικονομίας και ανάπτυξης υπό τον Γ. Δραγασάκη, με τη συμμετοχή και του υφυπουργού ναυτιλίας Ν. Σαντορινιού αλλά και των φορέων της αγοράς καυσίμων.
Συγκεκριμένα στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μετά από κοινό αίτημα του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ο υπουργός οικονομίας Γ. Δραγασάκης, διαβεβαίωσε ότι ακόμη δεν υπάρχουν οριστικές αποφάσεις για την επιβολή πλαφόν και επισήμανε ότι η σχετική γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα. Πηγές της αγοράς που συμμετείχαν στη σύσκεψη αναφέρουν ότι ο υπουργός εμφανίστηκε επιφυλακτικός ακόμη και ως προς την αναγκαιότητα της επιβολής πλαφόν, στην οποία αντιτίθεται ο κλάδος των καυσίμων.
Μάλιστα στη χθεσινή σύσκεψη, που πραγματοποιήθηκε σε καλό κλίμα, εκπρόσωποι των εταιρειών και των πρατηριούχων παρουσίασαν συγκεκριμένα στοιχεία που τεκμηριώνουν τον ισχυρισμό ότι όχι μόνο δεν υπάρχει αισχροκέρδεια, αλλά επιπρόσθετα εταιρείες και πρατηριούχοι έχουν απορροφήσει μέρος της αύξησης των διεθνών τιμών.
Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρουν πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, η αύξηση των διεθνών τιμών φτάνει το 33%, ενώ εάν συνυπολογιστεί ο σταθερός ΕΦΚ και ο ποσοστιαίος ΦΠΑ, τότε η αύξηση περιορίζεται στο 11%. Σε τουριστικούς προορισμούς όπως η Πάρος και η Νάξος, η αύξηση της τιμής στην αντλία των πρατηρίων ήταν 7 και 3% αντίστοιχα.
Πού οφείλεται αυτή η εξέλιξη; Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΕΠΕ το μεικτό περιθώριο πρατηριούχων, εταιρειών και μεταφορέων έχει μειωθεί φέτος το καλοκαίρι κατά 7% έως 15% σε σχέση με πέρυσι, δηλαδή ο κλάδος έχει απορροφήσει μέρος της αύξησης των διεθνών τιμών.
Αλλά και σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν στην σύσκεψη οι πρατηριούχοι (ΠΟΠΕΚ) από τους 17 νομούς για τους οποίους έχει προταθεί η επιβολή πλαφόν, περίπου στους μισούς εμφανίζονται μεγαλύτερες αυξήσεις από τον πανελλαδικό μέσο όρο (από 0,5% έως 3%) ενώ στους υπόλοιπους η αύξηση υπολείπεται της μέσης πανελλαδικής αύξησης από 0,5% έως 5%.
Έχουμε την εισήγηση της ΡΑΕ, δεν είναι απόφαση, διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας, απάντησε στους φορείς της αγοράς ο υπουργός οικονομίας και ανάπτυξης Γ. Δραγασάκης.
Μεταφορικό ισοδύναμο
Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της χθεσινής συνάντησης ήταν ότι το κόστος μεταφοράς αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για τις τιμές στα νησιά. Λύσεις όπως οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις σε όλα τα νησιά είναι πρακτικά ανέφικτες και ως εκ τούτου εξετάζεται η επαναφορά της επιδότησης της τιμής, μέσω του μεταφορικού ισοδύναμου. Μάλιστα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η επιδότηση θα περάσει στη λιανική και τους καταναλωτές, υπήρξε συμφωνία ότι η όποια επιδότηση πρέπει να χορηγηθεί μέσω των εταιρειών εμπορίας.
Πάντως για τα πολύ μικρά νησιά, όπως η Σίκινος, που οι καταναλώσεις για 8 μήνες είναι από μικρές έως ανύπαρκτες και τα πρατήρια θα πρέπει να καλύψουν τα λειτουργικά τους κόστη στην 4μηνη τουριστική σεζόν, εξετάζεται να υπάρξει διαφορετική προσέγγιση.
Σε κάθε περίπτωση στη σύσκεψη, οι φορείς της αγοράς τόνισαν ότι είναι λάθος να γίνονται συγκρίσεις με τις τιμές στην Αθήνα, όπου τα μεικτά περιθώρια εταιρειών και πρατηρίων είναι σε μη βιώσιμα επίπεδα, γεγονός που γεννά βάσιμες υπόνοιες ότι οι τιμές επιδοτούνται από την … παραβατικότητα.
Κατοστάρα αμόλυβδη στα 2 ευρώ
Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο τιμών του υπουργείου ανάπτυξης η μέση τιμή της αμόλυβδης την περασμένη Παρασκευή διαμορφώθηκε στο 1,644 ευρώ το λίτρο. Σε αρκετούς τουριστικούς νομούς όπως στο Ηράκλειο, την Κεφαλονιά, το Λασίθι, το Ρέθυμνο και τα Δωδεκάνησα η τιμή ξεπέρασε το 1,7 ευρώ το λίτρο ενώ στις Κυκλάδες έφτασε το 1,881 ευρώ το λίτρο, με την αμόλυβδη των 100 οκτανίων να φτάνει τα 2,019 ευρώ το λίτρο.
Ωστόσο από τη μέση τιμή του 1,644 ευρώ το 1,0182 ευρώ είναι φόροι και το 1,23 σεντ είναι τέλη, τα 50,3 σεντς είναι η τιμή διυλιστηρίου και τα 11,01 σεντ είναι το περιθώριο εταιρειών, πρατηριούχων και μεταφορέων.
Πηγή: www.capital.gr
Discussion about this post