Εκαμψε τους ρυθμούς διάδοσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου η επιβολή φόρου 10 λεπτών ανά ένα χιλιοστόλιτρο (ml) στα ατμίζοντα προϊόντα. Πρακτικά, από 1ης Ιανουαρίου 2017, επιβλήθηκε φόρος 1 ευρώ σε κάθε αμπούλα 10 ml ατμίζοντος προϊόντος, ανεξαρτήτως της λιανικής τιμής διάθεσής της, η οποία κυμαίνεται από 3 έως 7 ευρώ. Σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας ηλεκτρονικών τσιγάρων Nobacco, αυτή η επιβολή του φόρου φρέναρε την ανάπτυξης της αγοράς και ταυτόχρονα έσπρωξε τους καταναλωτές σε λαθραία προϊόντα.
Ο νέος φόρος αντιστοιχεί περίπου στο 20% της λιανικής αξίας του ατμίζοντος προϊόντος που έχει μέση τιμή 5 ευρώ. «Αν συμπεριλάβετε και τον ΦΠΑ που επιβάλλεται στη τελική λιανική αξία του προϊόντος, σημαίνει ότι οι φόροι πλησιάζουν το 50% της αξίας (του προϊόντος)», αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Nobacco Μάρκος Μαρκόπουλος. Ο ίδιος σημειώνει ότι η απόφαση αυτή εκτόξευσε το λαθρεμπόριο, το οποίο μέχρι το τέλος του 2016 κυμαίνονταν σε ανεκτά επίπεδα. «Αν στα καπνικά προϊόντα το λαθρεμπόριο αντιστοιχεί στο 27%, στα ατμίζοντα προϊόντα ξεπερνά το 50%», αναφέρει. «Είναι ίσως η μόνη αγορά», προσθέτει, που το λαθρεμπόριο γίνεται σε καταστήματα. Τουλάχιστον», καταλήγει, «στα καπνικά προϊόντα, το λαθρεμπόριο γίνεται σε πλατείες και πεζοδρόμια».
Πέρυσι οι συνολικοί φόροι που επιβλήθηκαν σε ατμίζοντα προϊόντα ανήλθαν σε 4,5 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι διατέθηκαν 4,5 εκατ. αμπούλες ατμιζόντων. Εξ αυτών τα 2,2 εκατ. ευρώ κατέβαλε η Nobacco. H τελευταία, παρόλο που θεωρείται Νο 1 στην ελληνική αγορά, σε καμία περίπτωση δεν θεωρεί ότι κατέχει μερίδιο 50% της αγοράς. «Πιθανόν να κατέχουμε το 50% της νόμιμης αγοράς, αλλά η παράνομη αγορά είναι μεγαλύτερη της νόμιμης», λέει με πικρία ο κ. Μαρκόπουλος. Ο ίδιος προσθέτει ότι οι ατμιστές μπορεί να αγοράζουν λαθραία προϊόντα είτε εν γνώση τους είτε έχοντας άγνοια, γιατί κάποιος τους απατά. Και η μόνη λύση για να παταχθεί το λαθρεμπόριο είναι πλέον οι έλεγχοι της εφορίας και των τελωνειακών.
Σήμερα εκτιμάται ότι υπάρχουν περίπου 300.000 ατμιστές νικοτίνης. Αντιστοιχούν δηλαδή στο 10% έως 11% των καπνιστών τσιγάρων, που εκτιμώνται σε τρία εκατομμύρια. Οι περισσότεροι από τους ατμιστές, σύμφωνα με τις πρώτες μελέτες, επιχειρούν να διακόψουν τον εθισμό τους σε καιγόμενα καπνικά προϊόντα είτε για λόγους υγείας είτε για λόγους περικοπής εξόδων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών της Nobacco, το ηλεκτρονικό τσιγάρο παραμένει πιο οικονομικό έως και 50% από τα παραδοσιακά καπνικά προϊόντα. Σε συνδυασμό με τη μειωμένη βλαπτικότητα, το συγκεκριμένο προϊόν καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικό. Ως συνέπεια, τα στελέχη της Nobacco εκτιμούν ότι η συγκεκριμένη αγορά θα διευρυνθεί. Για τον λόγο αυτό, η εταιρεία έχει επενδύσει σημαντικά σε έρευνα και ανάπτυξη ατμιζόντων προϊόντων. Πρόσφατα δημιούργησε ένα νέο τυποποιητήριο υγρών στο Κορωπί, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών. Το τελευταίο προσφέρει υπηρεσίες εργαστηρίου ποιότητας των προϊόντων που διαθέτει η εταιρεία στην ελληνική, αλλά και σε άλλες αγορές της Βαλκανικής (Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία). Ωστόσο, όπως αναφέρον τα στελέχη της, η μελλοντική ανάπτυξη θα έρθει από την Ελλάδα, όπου η εταιρεία έχει δημιουργήσει μια ισχυρή εταιρική ταυτότητα (brand name).
Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλει η σημαντική συμφωνία που ανακοινώθηκε πρόσφατα με την British American Tobacco (BAT). Η συμφωνία αφορά την αποκλειστική διανομή στην Ελλάδα του προϊόντος Vype που παράγει η μεγάλη καπνοβιομηχανία διεθνώς. Η συνεργασία, όπως αναφέρουν τα στελέχη της Nobacco, προχωρεί ιδιαίτερα καλά, δεδομένου ότι οι πωλήσεις ξεπερνούν τις αρχικές προσδοκίες.
Πηγή: www.kathimerini.gr
Discussion about this post