Τα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τους εκπροσώπους τους, αντιπροσωπεύουν το 60% του λιανεμπορίου. Με βάση, τουλάχιστον, τα επίσημα στοιχεία δεν έχει πληγεί όπως άλλοι κλάδοι της οικονομίας από την οικονομική κρίση (άλλωστε, εδώ μιλάμε για είδη πρώτης ανάγκης).
Στην πραγματικότητα, για τη συντριπτική πλειοψηφία των μέσων νοικοκυριών, η αγορά των αναγκαίων, όπως ένα μεγάλο μέρος των ειδών διατροφής, είναι μονόδρομο
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, ορισμένοι από τους κυρίαρχους παίκτες του κλάδου εμφανίζονται απρόθυμοι να ανταποκριθούν στις τυπικές απαιτήσεις της νομοθεσίας όσον αφορά στον τρόπο που επιλέγουν να προσελκύσουν καταναλωτές και να εδραιώσουν ή να μεγεθύνουν τα μερίδιά τους στην αγορά, ασκώντας, σύμφωνα με τις καταγγελίες, αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές. Αυτό, τουλάχιστον, καταγγέλλει η ΕΚΠΟΙΖΩ , επικαλούμενη πληθώρα αθέμιτων πρακτικών, που συνιστούν παραπλάνηση των καταναλωτών, και μάλιστα κατ’ επανάληψη, από αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
«ΟΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ»
Οι πρακτικές που εντοπίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ και επισημαίνει στα προωθητικά φυλλάδια των σούπερ μάρκετ, είναι:
• Αναγραφή «σούπερ προσφοράς», χωρίς να αναγράφεται η προηγούμενη τιμή.
• Αναγραφή μόνο της τιμής προσφοράς και του ποσοστού έκπτωσης που επωφελείται ο καταναλωτής, χωρίς σαφή αναφορά στην τιμή επί της οποίας υπολογίζεται το ποσοστό έκπτωσης.
• Αναγραφή μόνο της τιμής προσφοράς και του ποσού της έκπτωσης, όπου, δηλαδή, πρέπει να κάνει ο καταναλωτή τη… μαθηματική πράξη για να διαπιστώσει το ποσό κατά το οποίο ωφελείται.
• Αναγραφή με την ένδειξη «ΜΟΝΟ» αποκλειστικά της τιμής προσφοράς.
• Αναγραφή μόνο του ποσοστού έκπτωσης, χωρίς προηγούμενη ή τελική, κατόπιν της έκπτωσης, τιμή.
• Η προ της προσφοράς τιμή να εμφανίζεται διαγραμμένη και σε μικρότερο μέγεθος από τη νέα τιμή, «καθιστώντας δυσχερή τη σύγκριση των δύο τιμών», όπως καταγγέλλει.
Η πλειοψηφία των σούπερ μάρκετ ασκεί τουλάχιστον δύο από τις παραπάνω αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές. Συνεπώς, σε κάθε περίπτωση «δεν γίνεται σαφής η προσφορά ή είναι δυσδιάκριτο το οικονομικό όφελος που προκύπτει από την εν λόγω προωθητική ενέργεια, καθώς δεν παρέχεται στον καταναλωτή η δυνατότητα να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων που προωθεί ο συγκεκριμένος όμιλος με τα αντίστοιχα προϊόντα των άλλων ομίλων σούπερ μάρκετ».
Σύμφωνα με τη διάταξη που περιλαμβάνεται στους κανόνες ΔΙΕΠΠΥ (Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών) σχετικά με τις προωθητικές ενέργειες των καταστημάτων, «το οικονομικό όφελος του καταναλωτή από την προωθητική ενέργεια πρέπει να είναι εμφανές, να προκύπτει άμεσα και επαγωγικά και να απεικονίζεται σε κάθε πινακίδα λιανικής πώλησης και σε κάθε άλλη μορφή εμπορικής πρακτικής, συμπεριλαμβανομένης και της με οποιοδήποτε τρόπο διαφήμισης».
Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Σε κάθε περίπτωση, καλό είναι να γνωρίζει κανείς πως σε ό, τι αφορά τις προωθητικές ενέργειες των σούπερ μάρκετ, η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι:
• Είναι υποχρεωτική η αναγραφή τιμής πώλησης προϊόντος πριν και μετά την έκπτωση.
• Τόσο η τιμή πριν όσο και η τιμή μετά πρέπει να αναγράφονται με ισομεγέθη, ευδιάκριτα και ευανάγνωστα γράμματα, με έμφαση στην τιμή πώλησης (προσφοράς), που θα τονίζεται με γραμματοσειρά έντονης μορφής (bold).
• Πρέπει να αναφέρεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι το συγκεκριμένο προϊόν πωλείται φθηνότερα.
• Η τιμή του προϊόντος πριν την προσφορά δεν πρέπει να έχει αυξηθεί για τουλάχιστον δύο μήνες.
• Σε περίπτωση προσφοράς «1+1 δώρο» θα πρέπει υποχρεωτικά το προϊόν να πωλείται και μεμονωμένα.
Τεχνικές μάρκετινγκ που σίγουρα έχεις βρει μπροστά σου κατά τις αγορές σου αλλά δεν τις είχες προσέξει μέχρι σήμερα
Ειδικοί επί των τροφίμων, αναλυτές της αγοράς και υπάλληλοι των σούπερ μάρκετ φανερώνουν τους τρόπους που χρησιμοποιούν τα συγκεκριμένα καταστήματα για να προωθήσουν ή να διαχειριστούν καλύτερα τα προϊόντα που εμπορεύονται. Πόσους από αυτούς γνωρίζεις;
1. Οι αισθήσεις
Η μυρωδιά από το ψητό κοτόπουλο, το ψημένο ψωμί και άλλες λιχουδιές αυξάνουν το αίσθημα της πείνας.
2. Τα καρότσια
Όταν μεγάλωσε το μέγεθος των καροτσιών αυξήθηκαν και οι αγορές κατά 19%.
3. Οι ποσότητες
Ισχύει πάντα η αρχή πως «όσο περισσότερα αγαθά αγοράζουμε τόσο περισσότερα καταναλώνουμε». Προσοχή λοιπόν στις μεγάλες συσκευασίες.
4. Οι τιμές
Ο μέσος καταναλωτής τείνει να θυμάται τις τιμές από μόνο τέσσερα προϊόντα: γάλα, μπανάνες, ψωμί και αυγά. Το 95% του αγοραστικού κοινού δεν έχει ιδέα για τις τιμές των άλλων προϊόντων και επομένως αν είναι όντως σε ευκαιρία.
5. Το γάλα
Τα ψυγεία με το γάλα βρίσκονται σχεδόν πάντα δίπλα στο σημείο του καταστήματος που φτάνουν τα εμπορεύματα ώστε να ψύχονται αμέσως.
6. Το «ξεφόρτωμα»
Οι διάδρομοι στα ταμεία δεν είναι τυχαία στενοί. Ετσι ο πελάτης θα το σκεφτεί δύο φορές πριν αφήσει κάτι πίσω την τελευταία στιγμή.
7. Ο χρόνος
Όσο περισσότερο χρόνο περνάμε μέσα στο μαγαζί τόσο πιθανότερο είναι να αγοράσουμε περισσότερα πράγματα.
8. Η μουσική
Στα περισσότερα σούπερ μάρκετ ακούγεται μουσική με ρυθμό χαμηλότερο από εκείνον της καρδιάς, κάτι που αυξάνει την επιθυμία για αγορές.
9. Η ταχύτητα
Τα σούπερ μάρκετ προτιμούν πελάτες που δεν αργοπορούν στα ταμεία, κάνοντας πολλή ώρα να πληρώσουν και να αμπαλάρουν τα προϊόντα.
10.Το μανάβικο
Βρίσκεται σε περίοπτη θέση επειδή τα έντονα χρώματα των φρούτων και λαχανικών ανεβάζουν την καταναλωτική διάθεση των πελατών. Γι αυτό καλύτερα να αρχίζουμε τα ψώνια από άλλο σημείο του μαγαζιού, όπως στις κονσέρβες.
11 Η επανάληψη
Το 80% των καταναλωτών αγοράζει πάντα τα ίδια πράγματα, γι αυτό και ένας καλός τρόπος να δούμε αν κάτι βρίσκεται σε καλή προσφορά είναι να κρατάμε την απόδειξη των τελευταίων αγορών μας.
12 Τα μήλα
Και όμως: σε πολλά σούπερ μάρκετ τα μήλα βρίσκονται στους πάγκους για αρκετούς μήνες. Έχετε προσέξει πόσος καιρός χρειάζεται πριν ένα μήλο αρχίσει να χαλάει;
13 Τα τυριά
Τα χύμα είναι καλής ποιότητας και φθηνότερα από τα τυποποιημένα.
14 Το ψέκασμα
Το ψέκασμα των φρούτων και λαχανικών με σπρέι νερού τα κάνει να φαίνονται πιο φρέσκα αλλά αυξάνει και το βάρος τους στη ζυγαριά.
15 Ένα για ένα
Το «αγόρασε ένα και πάρε το δεύτερο με έκπτωση 50%» στην πραγματικότητα μειώνει την τιμή μόνο κατά 25% στο καθένα. Σχεδόν στα πάντα, σε κάποια στιγμή, η τιμή μειώνεται κατά 50%.
16 Η ένδειξη
Πολλές φορές η τιμή με την έκπτωση ενός προϊόντος τοποθετείται δίπλα σε ένα άλλο που δεν έχει έκπτωση, επειδή πολλοί πελάτες μπερδεύονται και παίρνουν το δεύτερο και πιο ακριβό.
17 Οι συσκευασίες
Τα προϊόντα σε μεγάλες συσκευασίες δεν είναι πάντα συμφέροντα. Λιγότερο προϊόν μπορεί να είναι και φθηνότερο.
18 Η «προσφορά»
Όταν η προσφορά λέει «10 κουτιά για 10 ευρώ» προσοχή επειδή μπορεί να κρύβει παγίδα. Κι αυτό γιατί ένα κουτί μπορεί στην πραγματικότητα να στοιχίζει λιγότερο από 1 ευρώ.
19 Το τέλος του διαδρόμου
Τα προϊόντα στο τέλος ενός διαδρόμου δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και ευκαιρίες. Αντιθέτως, συνήθως αυτές οι θέσεις δίνονται σε εταιρείες που πλασάρουν νέα προϊόντα, και πιο ακριβά.
20 Η ημερομηνία
Αν βρείτε ένα προϊόν το οποίο λήγει την επομένη, πείτε το στον υπάλληλο και ζητήστε έκπτωση για να το αγοράσετε. Μάλλον θα σας την κάνουν.
Discussion about this post