Καμία λύση δεν φαίνεται στον ορίζοντα για τη λειτουργία των λατομείων του Β. Έβρου, καθώς ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, φάνηκε αρνητικός να τροποποιήσει το άρθρο 59 του Ν. 4280/2014, όπως του ζήτησε ο Βουλευτής Έβρου κι Επίτιμος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, Αναστάσιος Δημοσχάκης, μέσω της συζήτησης της σχετικής Επίκαιρης Ερώτησης που έγινε σήμερα (25/05) στην Ολομέλεια της Βουλής.
Συγκεκριμένα είπε μεταξύ άλλων ο Βουλευτής ότι:
• Ο ΥΠΕΚΑ στο άρθρο 44 στο πολυνομοσχέδιο για τη Γ’ Αξιολόγηση τον περασμένο Ιανουάριο υιοθέτησε σχετική πρότασή του που αφορούσε τις δημοτικές εκτάσεις που αποτελούν ή θα αποτελέσουν λατομικούς χώρους, προκαλώντας τις αντιδράσεις των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ του Ν. Έβρου.
• Με την ψήφιση του παραπάνω άρθρου και με το άρθρο 59 δίνεται η δυνατότητα για εξορύξεις αδρανών υλικών, που θα χρησιμοποιηθούν όμως αποκλειστικά και μόνο για τις εργασίες του καθέτου οδικού άξονα της Εγνατίας, στο τμήμα Αρδάνιο, Μάνδρα, Ψαθάδες.
• Για να γίνουν τα υπόλοιπα έργα στον Κεντρικό και Βόρειο Έβρο που έχουν εγκριθεί μέσω Προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων και Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να μεταφερθούν υλικά με σχετική επιβάρυνση 25-30%.
• Γι’ αυτό το λόγο και ζητάει την τροποποίηση του άρθρου 59 του Ν. 4280/2014 για να λειτουργήσουν όλοι οι δημόσιοι χώροι που έχουν χαρακτηρισθεί ως λατομεία και να σταματήσει η οικονομική επιβάρυνση στη μεταφορά αδρανών υλικών.
• Είναι αναγκαίο να γίνουν νομοθετικές ρυθμίσεις για την απόληψη από φυσικές αποθέσεις με διαδικασίες fasttrack ώστε να αντιμετωπιστούν οι ζημιές από τα πλημμυρικά φαινόμενα.
• Είναι πολύ σημαντικά τα έργα οδοποιίας στον Β. Έβρο, και κυρίως στο Τρίγωνο με τα 17 πονεμένα χωριά μας, καθώς καιστα οδικά δίκτυα Ορεστιάδας – Κυπρίνου, Διδ/χου – Λάδης και Διδ/χου -Μεταξάδων που βρίσκονται σε κακή κατάσταση, αλλά τα έργα δεν μπορούν να γίνουν με «καπέλο» 30%.
• Πολλές φορές οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κινούνται στα όρια της νομιμότητας για την εκτέλεση των έργων. Όπως ο δήμαρχος Σουφλίου, Ευάγγελος Πουλιλιός, ο οποίος στο πλαίσιο έργου του προγράμματος Ιnterreg μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας, προϋπολογισμού ενός εκ. ευρώ αναγκάστηκε να δώσει, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, 191.000 ευρώ επί πλέον στον εργολήπτη που τα ζήτησε για να ολοκληρώσει το έργο λόγω υψηλού μεταφορικού κόστους!
Διαβάστε αναλυτικά τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΔΗΜΟΣΧΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, στο πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης για τη γ΄ αξιολόγηση, στον ν. 4512/2018, που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο μήνα, στο άρθρο 44 περί λατομείων υιοθετήσατε σχετική πρότασή μου που αφορούσε τις δημοτικές εκτάσεις που αποτελούν ή θα αποτελέσουν λατομικούς χώρους. Με αυτόν τον τρόπο δώσατε λύση -και σας ευχαρίστησα δημόσια- σ’ ένα πρόβλημα που ταλαιπωρούσε τον Δήμο Διδυμοτείχου, αλλά αφορούσε και τον Κεντρικό και τον Βόρειο Έβρο, κάνοντας όμως μισό το καλό στην περιοχή μου. Για την ιστορία, μάλιστα, θέλω να πω ότι οι κυβερνητικοί Βουλευτές, κύριε Πρόεδρε, της εκλογικής μου περιφέρειας, αντί να χαίρονται με αυτή τη ρύθμιση, έκλαιγαν με κοινές δηλώσεις στα μέσα ενημέρωσης που υιοθετήσατε μια δικαία πρόταση ενός Βουλευτού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Γιατί; Γιατί με την ψήφιση του παραπάνω άρθρου και με το άρθρο 59 που ζητούμε να συμπληρωθεί του ν. 4280/2014 δίνεται η δυνατότητα για εξορύξεις αδρανών υλικών, που θα χρησιμοποιηθούν όμως αποκλειστικά και μόνο για τις εργασίες του καθέτου οδικού άξονα της Εγνατίας, στο τμήμα που ήδη αυτή τη στιγμή πραγματοποιείται, από Αρδάνιο, Μάνδρα, μέχρι Ψαθάδες.
Την ίδια ώρα, όμως, έχει εγκριθεί και μια σειρά άλλων έργων στον Κεντρικό και Βόρειο Έβρο, τα οποία είναι της κατηγορίας του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και λοιπών προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία γίνονται είτε με επισπεύδουσα την τοπική Περιφέρεια είτε με επισπεύδοντες τους τοπικούς Δήμους.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Για να γίνουν, όμως, αυτά τα έργα, θα πρέπει να εφαρμοστούν οι μελέτες. Οι μελέτες είχαν προβλέψει κατά το παρελθόν ότι η μεταφορά των αδρανών υλικών θα προέρχεται από τα τοπικά λατομεία. Αντιλαμβάνεστε, όμως, ότι τα υπάρχοντα λατομεία λειτουργούν μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής. Από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το βόρειο κομμάτι του Νομού έχουμε απόσταση εκατόν ενενήντα χιλιομέτρων και η επιβάρυνση για τη μεταφορά επιβαρύνει το έργο, κύριε Πρόεδρε, κατά 25% έως 30%. Αντιλαμβάνεστε όλοι ότι αυτοί οι προϋπολογισμοί, σύμφωνα με τις μελέτες, τίθενται σε κίνδυνο.
Και τι ζητούμε; Ζητούμε την τροποποίηση και τη συμπλήρωση του άρθρου που είπαμε και για τα έργα αυτά και να μπορέσετε να επισπεύσετε, για να λειτουργήσουν όλοι αυτοί οι δημόσιοι χώροι που έχουν χαρακτηρισθεί ως λατομεία, ώστε να μπορέσουμε να αποκαταστήσουμε τα καίρια πλήγματα που έχουν δεχθεί όλοι οι δρόμοι, κυρίως στην περιοχή του Βορείου και του Κεντρικού Έβρου.
Ταυτόχρονα, όμως, προέκυψε, στα πλαίσια της επίκαιρη ερώτησής μας, και πρόβλημα απόληψης υλικών από φυσικές αποθέσεις για την αντιμετώπιση των πληγμάτων που έχουν προκληθεί από τα αλλεπάλληλα πλημμυρικά φαινόμενα που είχαμε φέτος στην παρέβρια περιοχή.
Το πρόβλημα κατά το παρελθόν, κύριε Υπουργέ, λυνόταν με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Αυτή έχει πάψει πλέον να ισχύει. Συνεπώς, έχετε έναν δρόμο. Τι θα κάνετε; Θα τροποποιήσετε και θα συμπληρώσετε το άρθρο 59; Θα προχωρήσετε σε νομοθετικές ρυθμίσεις για την απόληψη υλικών με διαδικασίες fasttrack, για να το πω έτσι ωμά, που το έχουμε πραγματικά ανάγκη; Αλλιώς, θα έχουμε σοβαρότατα προβλήματα εις ό,τι αφορά τα έργα μας στην περιοχή.
Ευχαριστώ πολύ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Κύριε Δημοσχάκη, μνημονεύσατε τον λατομικό νόμο. Όπως ξέρετε, πλέον έχουμε ενιαία λατομική νομοθεσία. Υπάρχει ενιαίο σύστημα διατάξεων, έναντι ενός αποσπασματικού συστήματος, που υπήρχε στο παρελθόν. Υπάρχει εξορθολογισμός των διαδικασιών και απλούστευση της αδειοδότησης. Ταυτόχρονα, αναμορφώνεται όλη η διαδικασία καθορισμού λατομικών περιοχών. Όπως αναφέρατε και εσείς, αυτό είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας.
Επίσης, δημιουργήσαμε την ειδική ρύθμιση που αφορά την περιφερειακή ενότητα Έβρου, όπως σωστά επισημάνατε, και τις νησιωτικές περιοχές, προκειμένου να μην ισχύει η απόσταση των χιλίων μέτρων για τον καθορισμό νέων λατομικών περιοχών, όσον αφορά την απόσταση από εγκεκριμένα όρια οικισμών και οικιστικών περιοχών.
Για το θέμα που βάζετε, όσον αφορά την καθυστέρηση οριοθέτησης των λατομικών περιοχών στον Έβρο, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε. Είναι δουλειά της Περιφέρειας. Πρέπει να προχωρήσει και να οριοθετήσει αυτές τις περιοχές, όσο χρόνο και να πάρει. Υποθέτω ότι είναι μία δραστηριότητα στην οποία δεν μπορούμε να παρέμβουμε. Πρέπει να προχωρήσουν, για να υπάρχει επάρκεια και σαφείς κανόνες στη λειτουργία.
Αναγνωρίζω ότι υπάρχει ένα πρόβλημα με τον βόρειο και τον νότιο Έβρο. Μου επισημαίνουν, πάντως, ότι προσωρινά υπάρχει και άλλη λατομική περιοχή, η περιοχή της Πυλαίας Έβρου, η οποία καλύπτει, κατά κάποιον τρόπο, ως ενδιάμεση, το κόστος μεταφοράς που επικαλείστε.
Συνεπώς, δεν υπάρχουν περιθώρια αυτή τη στιγμή να πάρουμε κάποια επιπρόσθετη νομοθετική πρωτοβουλία, εφόσον έχουν τεθεί με σαφήνεια οι κανόνες.
Σχετικά με το δεύτερο ερώτημά σας, υπάρχουν βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα μέτρα.
Τα βραχυπρόθεσμα είναι τα εξής. Όπως ξέρετε, για να συμβεί αυτό το οποίο προτείνετε, όσον αφορά την εναπόθεση και τις ζημιές που μπορεί να προκύψουν, η διαδικασία είναι μία και μοναδική. Εκδίδεται πράξη νομοθετικού περιεχομένου, σε περίπτωση που έχουμε ζημιές, οι οποίες προκύπτουν από ακραία καιρικά φαινόμενα. Αν εντάσσεται εκεί, εντάξει. Αν δεν εντάσσεται, νομίζω ότι από εκεί και πέρα δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο.
Υπάρχει, όπως ξέρετε, πράξη νομοθετικού περιεχομένου έως τον Οκτώβριο του 2018. Άρα, η Περιφέρεια και η Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων έργων.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
Μεσοπρόθεσμα, όμως -και αυτό το υπογραμμίζω- όπως ξέρετε, όλο το σύστημα διαχείρισης των υδάτινων πόρων έχει περάσει σε μια νέα φάση, έχοντας ενσωματώσει τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ειδική Γραμματεία Υδάτων του ΥΠΕΝ έχει καταρτίσει και θεωρήσει ειδικό σχέδιο διαχείρισης κινδύνων πλημμύρας της λεκάνης απορροής του ποταμού Έβρου. Εκκρεμεί η έγκριση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων γι’ αυτό.
Αυτό νομίζω φτιάχνει το νέο πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα υπάρχουν διαχειριστικά σχέδια για το σύνολο των περιοχών της χώρας. Και αυτό είναι, νομίζω, το πλαίσιο μέσα στο οποίο ορθολογικά θα κινηθούμε τα επόμενα χρόνια.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ (ΤΑΣΟΣ) ΔΗΜΟΣΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, πίστευα ότι επειδή σας διακρίνει ευθυδικία, θα παίρνατε θέση λύσης σε ό,τι αφορά τα δύο προβλήματά μας. Στον βόρειο Έβρο θα εκτελεστεί το 50% του ειδικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, αξίας 26 εκατομμυρίων ευρώ.
Εάν μεταφέρουμε τα υλικά από τον Νότιο Έβρο -και η Πυλαία είναι στο Νότιο Έβρο- θα επιβαρυνθούν αυτά τα έργα κατά 7,2 εκατομμύρια. Δεν υπάρχουν, διότι θα είναι πέραν αυτών που έχουν προβλεφθεί με τις σχετικές μελέτες.
Φυσικά, το σύνολο των έργων αφορά μόνο έργα οδοποιίας. Το οδικό δίκτυο στο πονεμένο τρίγωνο των δεκαεπτά χωριών έχει τα κακά του χάλια. Το οδικό δίκτυο –το περιφερειακό δηλαδή- από Ορεστιάδα μέχρι Κυπρίνο έχει σοβαρότατα προβλήματα και χωρίς οδική σήμανση, δηλαδή κάθετη και οριζόντια, με κίνδυνο να έχουμε τροχαία ατυχήματα.
Επίσης, στο οδικό δίκτυο Διδυμοτείχου-Λάδη και Διδυμοτείχου-Μεταξάδων, που είναι τα δύο παραποτάμια οδικά δίκτυα του Ερυθροποτάμου, έχουμε σοβαρότατα προβλήματα. Γι’ αυτό και σας λέω ότι δεν μπορούν να γίνουν αυτά τα έργα με καπέλο 30%.
Χθες, με επισκέφθηκε ο Δήμαρχος Σουφλίου, ο κ. Ευάγγελος Πουλιλιός, που ακούγοντας ότι σήμερα έχουμε αυτήν την επίκαιρη ερώτηση μου έδωσε ένα παράδειγμα, στα πλαίσια του προγράμματος INTEREG Ελλάδος και της γειτονικής Βουλγαρίας: Στον ορεινό όγκο είχε ένα έργο από κοινού, έργο οδοποιίας, πλησίον της συνοριακής γραμμής, 1 εκατομμυρίου. Ο εργολήπτης ζήτησε 191.000 ευρώ, προκειμένου να εκτελέσει το έργο. Υποσχέθηκε -με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου- ότι θα τα καταβάλουν από άλλη πηγή. Αυτοί οι άνθρωποι κινούνται στα όρια της νομιμότητας, κύριε Πρόεδρε, και αυτοί είναι πολλές φορές γενναίοι, αλλά και πολλές φορές μετεξελίσσονται σε κατηγορουμένους. Αυτό το πρόβλημα είναι «ζωντανό» και το ίδιο πρόβλημα θα έχουμε με όλους τους δημάρχους, με όλους τους δήμους και με την Περιφέρεια.
Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό που είπατε για τα πλημμυρικά φαινόμενα, πράγματι, με το σχέδιο αντιμετώπισης πλημύρας απορροής της λεκάνης του Έβρου, που είναι η μεγαλύτερη στην Νοτιοανατολική Ευρώπη και τρίτη στην Ευρώπη, προβλέπει οριστική τοποθεσία σε ό,τι αφορά τους δανειοθαλάμους ή, για να χρησιμοποιήσουμε και την επιστημονική ορολογία, λήψης υλικών για την αποκατάσταση και συντήρηση των αναχωμάτων. Δεν μπορούμε να περιμένουμε τη πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Εμείς είμαστε νοικοκυραίοι και από την πρώτη στιγμή σας ζητούμε να μας λύσετε τα προβλήματα.
Σε ό,τι αφορά τους δανειοθαλάμους, έχετε υποχρέωση να το πράξετε. Σε ό,τι αφορά τις λατομικές περιοχές, πράγματι θέλουν περιβαλλοντικές μελέτες, θέλουν στρατηγικές μελέτες, θέλουν προθεσμίες. Εσείς, όμως, έχετε την υπογραφή και τη σφραγίδα του κράτους. Εσείς μπορείτε να φέρετε σχετική νομοθετική πρόβλεψη, η οποία να δίνει το περιθώριο της χρήσης αυτών των λατομικών περιοχών, για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε τα υλικά, διότι άλλη λύση δεν υπάρχει.
Έχουμε και άλλα προβλήματα σε ό,τι αφορά την παράνομη είσοδο αδρανών υλικών από τις γειτονικές χώρες. Δεν περιποιεί τιμή για το ελληνικό κράτος να φτάνει σε αυτό το σημείο.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ο κύριος Υπουργός έχει τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Θα ξεκινήσω από το δεύτερο θέμα. Συμφωνούμε ότι η πράξη νομοθετικού περιεχομένου του 2015 ισχύει. Υπάρχει μια διαδικασία παράτασης έως τον Οκτώβρη του 2018. Είναι αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Τεχνικού Ελέγχου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης να ολοκληρώσει αυτό το έργο μέσα στο προβλεπόμενο διάστημα. Άρα, θεωρούμε ότι η κεντρική Κυβέρνηση έχει φτιάξει τις προϋποθέσεις, για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα.
Έρχομαι τώρα στο θέμα των αδρανών υλικών και του κόστους μεταφοράς.
Δεν μου απαντήσατε, εφόσον υπάρχει ενδιάμεση λατομική περιοχή, η Πυλαία Έβρου, γιατί δεν καλύπτει αυτό το πρόβλημα. Αυτό είναι το πρώτο.
Δεύτερον, η αποτίμηση του κόστους μεταφοράς εντός Έβρου -από το νότιο στο βόρειο- στο 30%, όπως είπατε, το οποίο θέτει σε κίνδυνο την ολοκλήρωση ενός έργου που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, είναι ίσως λίγο υπερβολικό.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το να αρχίσουμε να διαμορφώνουμε εξαιρέσεις από το νόμο -όπως σας είπα πριν, μέσα στον επόμενο ένα χρόνο θα έχουμε πλήρως οριοθετημένες λατομικές περιοχές- ίσως δεν είναι η κατάλληλη μέθοδος απέναντι σε έναν νόμο, τον οποίο ψηφίσαμε τον Γενάρη και ο οποίος, επιτέλους, όπως συμφώνησαν και οι περισσότερες πτέρυγες της Βουλής, έθεσε ένα νέο πεδίο στα λατομεία, το οποίο διευκολύνει και τη λειτουργία των λατομικών περιοχών και τη χωροθέτηση νέων και την απλοποίηση των διαδικασιών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, εσείς είστε στο ένα άκρο της Ελλάδος και ο κ. Δημοσχάκης στο άλλο. Επειδή του κάνατε μια ερώτηση, θα του δώσω τον λόγο για ένα λεπτό για να απαντήσει στην ερώτηση.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ (ΤΑΣΟΣ) ΔΗΜΟΣΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Εμείς δεν λέμε να καταστρατηγήσετε τον νόμο. Επειδή, όμως, είναι ένα καθολικό αίτημα όλων των παραγόντων, αλλά κυρίως των κατοίκων που στοιχίζονται πίσω από αυτούς, μπορείτε να θέσετε σε λειτουργία όλα αυτά τα λατομεία και να εφοδιάσουν όλες τις εταιρείες που πραγματοποιούν τα έργα και να μην επιβαρυνθεί το ελληνικό κράτος και οι πολίτες μας επιπλέον με έξοδα για συγκεκριμένα έργα. Μπορείτε να βάλετε και προθεσμία με μία προσθήκη, ώστε «τρέχει» η προθεσμία σε ό,τι αφορά τον καθορισμό των λατομικών περιοχών, χωρίς να παραβιάσουμε τον νόμο.
Νομίζω, κύριε Υπουργέ, ότι οφείλετε να το πράξετε αυτό. Δεν είμαι άδικος. Δεν έφτασα τυχαία στο σημείο αυτό. Βλέπετε πως έχω επιμονή. Σας συνάντησα και σας επέδωσα σχετικό σημείωμα. Είχατε μαζί σας τη νομική σας σύμβουλο και μου είπατε ότι…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Δημοσχάκη, μην κάνουμε τώρα άλλη διάλεξη. Είπαμε να παραβιάσω τον Κανονισμό, αλλά μέχρι κάποιο σημείο.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ (ΤΑΣΟΣ) ΔΗΜΟΣΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Επίσης, κατέθεσα γραπτή ερώτηση και τώρα επιμένω με την επίκαιρη. Είμαι σίγουρος ότι αν το εξετάσετε, θα βρείτε λύση.
Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κι εγώ. Πιστεύω ότι ως Κρης Βουλευτής θα δει με συμπάθεια…
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Εκεί δεν έχουμε τέτοια προβλήματα.
Discussion about this post