Θα μειώσει σημαντικά τον αλγόριθμο με τον οποίο μοιράζονται οι αναρτήσεις από τις επιχειρήσεις και τα Μέσα Ενημέρωσης.
Όπως είναι γνωστό – σ` αυτούς που ξέρουν- η αναγνωσιμότητα των ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον αριθμό των φίλων που διαθέτει η σελίδα του Μέσου στο Facebook. Κάθε “θέμα” που δημοσιεύει ένα οποιοδήποτε ηλεκτρονικό Μέσο Ενημέρωσης, αναρτάται και στην σελίδα που έχει αυτό το Μέσο στο Facebook και στην συνέχεια αυτό το θέμα “διανέμεται” από το Facebook με έναν αλγόριθμο σε κάποιο αριθμό των “φίλων” που διαθέτει εκεί. Γύρω στο 10-15% των φίλων.
Όπως είναι φυσικό οι ιστοσελίδες των Μέσων Ενημέρωσης που έχουν καταφέρει να αποκτήσουν, έναν μεγάλο αριθμό “φίλων” έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα, έναντι εκείνων που έχουν αρκετά λιγότερους. Η βιομηχανία των ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης, έχει σε μεγάλο βαθμό στηριχτεί στον αριθμό των “φίλων” που διαθέτει κάθε Μέσο στο Facebook. Στην διάρκεια του 2017 ο Ζάκερμπεργκ αποφάσισε να αλλάξει αυτή την πραγματικά. Έτσι μέσα στην διάρκεια του χρόνου και πειραματικά, αποφάσισε να διακόψει τελείως , σε δύο μικρές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης,την ροή το αλγόριθμου προς του χρήστες, εκτός από εκείνες που πληρώνουν για να προωθήσουν τις αναρτήσεις τους.
Το αποτέλεσμα ήταν να καταρρεύσουν σε ελάχιστο χρόνο οι αναγνωσιμότητες των ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης,-κυρίως των πιο μεγάλων- με αποτέλεσμα κάποια από αυτά να αναγκαστούν να διακόψουν την λειτουργία τους, ενώ συγχρόνως ήρθαν μεγάλες ανακατατάξεις στον χώρο.
Όσοι είχαν μεγάλο αριθμό “φίλων” στο Facebook και συγχρόνως μικρή “direct” αναγνωσιμότητα, είδαν την συνολική αναγνωσιμότητα τους να καταποντίζεται.
Direct ονομάζεται η αναγνωσιμότητα που έχει ένα Μέσο από αυτούς που μπαίνουν κατ` ευθείαν στην σελίδα του Μέσου και όχι μέσω κάποιας ανάρτησης που είδαν στο Facebook. Η σκοπιμότητα του Ζάκερμπεργκ μέσα από αυτήν την κίνηση του δεν είναι μόνο το να περιορίσει τη διασπορά των ψευδών ειδήσεων (fake news), όπως λέει η σχετική ανακοίνωση, αλλά συγχρόνως να αναγκάσει τα Μέσα Ενημέρωσης να καταβάλουν μεγαλύτερο κόστος για την προώθηση των θεμάτων που δημοσιεύουν.
Έτσι μια και το Facebook, σκοπεύει να εφαρμόσει άμεσα αυτήν την καινούργια πρακτική αναμένεται να υπάρξουν μεγάλες ανακατατάξεις όχι μόνο στην παγκόσμια αλλά και στην ελληνική αγορά των ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης.
Ας δούμε όμως πως έχει η σχετική ειδησεογραφία :
Το Facebook σχεδιάζει να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που φιλτράρεται από τους πολύπλοκους αλγόριθμούς του η παρουσίαση των ειδήσεων (newsfeed), δίνοντας πλέον έμφαση στις ιδιωτικές αναρτήσεις από τους φίλους και την οικογένεια του χρήστη, και υποβαθμίζοντας τις δημόσιες από τις επιχειρήσεις και τα μέσα ενημέρωσης.
Οι αλλαγές, που θα ισχύσουν μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αναμένεται ότι θα περιορίσουν γενικότερα τη δημοφιλία των ειδήσεων, των βίντεο και των φωτογραφιών από εταιρείες και μέσα ενημέρωσης, ενώ ίσως μειώσουν και τη διασπορά των ψευδών ειδήσεων (fake news) και της παραπληροφόρησης – κάτι για το οποίο το Facebook δέχεται όλο και πιο έντονη κριτική.
Ο 33χρονος επικεφαλής του μεγαλύτερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης Μαρκ Ζάκερμπεργκ, το οποίο έχει πάνω από δύο δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες, δήλωσε ότι θα προτιμηθεί πλέον το περιεχόμενο που παράγεται από φίλους και τροφοδοτεί τις συζητήσεις ανάμεσα στο οικογενειακό και στο φιλικό περιβάλλον.
Πρακτικά, αυτό π.χ. σημαίνει ότι σύντομα οι χρήστες θα είναι πιθανότερο να δουν στο news feed κάτι προσωπικό που ανάρτησε ένας φίλος, παρά ένα “viral” βίντεο. Όπως παραδέχθηκε ο Ζάκερμπεργκ, αυτό επίσης σημαίνει ότι οι κάθε είδους εταιρείες και οργανισμοί θα δουν το δικό τους περιεχόμενο να μειώνεται σε δημοφιλία.
«Έχουμε δεχθεί αντιδράσεις από την κοινότητά μας ότι το δημόσιο περιεχόμενο -οι αναρτήσεις από εταιρείες, επώνυμες εμπορικές μάρκες και μέσα ενημέρωσης- εξοβελίζουν τις προσωπικές στιγμές μας, οι οποίες μας οδηγούν να συνδεόμαστε περισσότερο μεταξύ μας», ανέφερε ο Ζάκερμπεργκ, σύμφωνα με το BBC και το πρακτορείο Ρόιτερς.
Όπως είπε, αισθάνεται την ευθύνη να διασφαλίσει ότι το Facebook ωφελεί την ευτυχία των ανθρώπων. «Με αυτές τις αλλαγές», τόνισε «περιμένω ότι θα μειωθεί ο χρόνος που οι άνθρωποι περνάνε στο Facebook, αλλά επίσης θα γίνει πιο πολύτιμος».
Με το ξεκίνημα του 2018, ο Ζάρκεμπεργκ είχε υποσχεθεί ότι φέτος θα «διορθώσει» το Facebook και αυτό είναι το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. «Η εστίασή μας δεν θα είναι πια το Facebook να σας βοηθήσει να βρείτε σχετικό με σας περιεχόμενο, αλλά να σας βοηθήσει να έχετε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις που έχουν νόημα», έγραψε στη νέα ανάρτησή του.
Έκανε επίσης γνωστό ότι θα υπάρξουν και άλλες αλλαγές μέσα στους επόμενους μήνες.«Πρόκειται ασφαλώς για μια σημαντική αλλαγή. Θα επηρεάσει πολύ τους εκδοτικούς οργανισμούς, καθώς θα βλέπουμε πλέον πολύ λιγότερες ειδήσεις τους να ξεπηδούν στο news feed μας», δήλωσε η Λάουρα Χάζαρντ Όουεν του Εργαστηρίου Δημοσιογραφίας Νίμαν του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ. Πρόσθεσε όμως ότι δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο σε τι είδους συζητήσεις θα δίνουν προτεραιότητα στο μέλλον οι τροποποιημένοι αλγόριθμοι του Facebook.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Γκάμπριελ Καν από τη Σχολή Επικοινωνίας και Δημοσιογραφίας `Ανενμπεργκ του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δήλωσε ότι η ανακοίνωση του Ζάκερμπεργκ «αποτελεί ξεκάθαρη παραδοχή» πως το Facebook διαθέτει σημαντική δύναμη επηρεασμού της υγείας της κοινωνίας. Προειδοποίησε επίσης ότι οι αλλαγές και οι νέες προτεραιότητες μπορεί τελικά να φέρουν ακόμη μεγαλύτερη διαστρέβλωση στην ενημέρωση των χρηστών. «Πρέπει να υπάρξει δημόσιος διάλογος για τις αξίες που θα εφαρμοσθούν στο νέο αλγόριθμο του Facebook» τόνισε.
Discussion about this post