Το μόνο σωστό τηλεγράφημα ήταν αυτό που δόθηκε όταν η αμαξοστοιχία 62, κινούνταν από τον Παλαιοφάρσαλο προς την Λάρισα.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από τους νέους διαλόγους που έρχονται στο φως από το μοιραίο βράδυ του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Η επικοινωνία του προφυλακισμένου σταθμάρχη με τους συναδέλφους του τις κρίσιμες ώρες και οι βάρδιες που δεν τηρήθηκαν, συνθέτουν το παζλ της τραγωδίας.
Σοβαρές παραλείψεις που στάθηκαν μοιραίες αποκαλύπτονται από τις εντολές που έδωσε, σύμφωνα με τις καταγραφές στο βιβλίο κυκλοφορίας, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης, προς τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας Intercity 62, αλλά και κατά την επικοινωνία του με την σταθμάρχη των Νέων Πόρων.
Το μόνο σωστό τηλεγράφημα ήταν αυτό που δόθηκε όταν η αμαξοστοιχία 62, κινούνταν από τον Παλαιοφάρσαλο προς την Λάρισα. Στο τηλεγράφημα 45, γινόταν αναφορά για την κίνηση του Intercity στη γραμμή καθόδου μέσω της διαγώνιου 101, στη γραμμή ανόδου δύο.
Τα τηλεγραφήματα αποκαλύπτουν ότι μία αλληλουχία λαθών οδήγησε στη φονική σύγκρουση των τρένων.
Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης, βάση της καταγραφής στο βιβλίο κυκλοφορίας, ενημερώνει με τηλεγράφημα με αριθμό 47 τον μηχανοδηγό του Ιntercity 62 «περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων», χωρίς να κάνει καμία αναφορά σε άνοδο ή κάθοδο.
Σύμφωνα με ηχητικό υλικό που αποκαλύπτει το Πρώτο Θέμα:
Μηχανοδηγός: Η Λάρισα ακούει;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.
Μηχανοδηγός: Βασίλη φεύγω;
Σταθμάρχης Λάρισας: Φεύγεις, φεύγεις
Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ
«Το τηλεγράφημα μεταξύ σταθμάρχου και μηχανοδηγού δεν ήταν η δέουσα κανονιστικά γιατί όταν έχεις φωτόσημα κόκκινα θα πρέπει να δώσεις υπόδειγμα 1001 με κόκκινο φωτόσημο και να τον ενημερώνεις πως θα κινείται σε γραμμή ανόδου στη συγκεκριμένη περίπτωση μέχρι τους Νέους Πόρους» ανέφερε ο Παναγιώτης Παπαθανασίου, πρώην κεντρικός σταθμάρχης και επιθεωρητής.
Ακολούθησε το τηλεγράφημα 49 προς τους Νέους Πόρους στο οποίο αναφερόταν «αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε 23.04», δίνοντας μόνο την ώρα αναχώρησης, χωρίς και πάλι να κάνει αναφορά σε ποια γραμμή κινείτο το τρένο.
Η επόμενη καταγραφή είναι ακριβώς ένα λεπτό μετά στις 23.05 και αριθμό 50, που αναφέρει την αναχώρηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας «αμαξοστοιχία 63503 αναχώρηση 23.05».
Χαρακτηριστικό είναι το ηχητικό ντοκουμέντο, με τη συνομιλία του κατηγορούμενου σταθμάρχη με τον συνάδελφο του στον Παλαιοφάρσαλο, όπου ο πρώτος στέλνει την αμαξοστοιχία 63, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι η γραμμή είναι μονή, με αποτέλεσμα ο συνάδελφος του να τον διορθώνει και να του αναφέρει ότι θα κρατήσει το Ιntercity 62 μέχρι να φτάσει το 63.
Σύμφωνα με το ηχητικό απόσπασμα που παρουσιάζει το Πρώτο Θέμα:
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: 63 αγγέλλεις
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, 63 αγγέλω ναι, 22.13
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: Αφικνουμένης 62
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι ρε. Ναι… Αμαξοστοιχία 63 και την αγγέλω 22.13
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου: Βασίλη, αγγέλλεις αμάξι 63, αφικνουμένης 62
Σταθμάρχης Λάρισας: Αφικνουμένης, ναι, δεν τη δήλωσα. Χα, γι’ αυτό
Βάρδιες που… δεν τηρούνταν
Στο βιβλίο καθυστερήσεων του σταθμαρχείου όπου σημειώνονται οι ώρες της παράδοσης από τον έναν σταθμάρχη στον άλλον, φαίνεται να προκύπτει ότι δεν τηρούνταν οι 9ωρες βάρδιες.
Μόλις μία ημέρα πριν το πολύνεκρο δυστύχημα φαίνεται να παραδίδει ο ένας εκ των δύο σταθμαρχών σε βάρος των οποίων ασκήθηκαν νέες διώξεις, στις 2 το μεσημέρι, ενώ θα έπρεπε στις 3.
Αποκαλυπτική είναι η συνομιλία σταθμάρχη που θέλει να σχολάσει νωρίτερα και έρχεται στο φως από το Πρώτο Θέμα.
Σταθμάρχης 1: Τι; Θα σχολάσουμε σήμερα;
Σταθμάρχης 2: Τι να κάνω;
Σταθμάρχης 1: Θα σχολάσουμε σήμερα ή θα ξενυχτίσουμε εδώ;
Σταθμάρχης 2: Θα κοιμηθώ εδώ εγώ, χα χα
Σταθμάρχης 1: Που είναι η 63;
Σταθμάρχης 2: Όπου να’ ναι θα ρθει
Σταθμάρχης 1: Έλα τωρα, μπορώ να φύγω τώρα από εδώ
Σταθμάρχης 2: Δε μπορείς να φύγεις εσύ. Α, γ… τώρα
Βλάβες στον πίνακα
3,5 μήνες περίπου πριν τη φονική σύγκρουση, είχαν εντοπιστεί προβλήματα στον πίνακα που χειρίζονται οι σταθμάρχες, με αποτέλεσμα να ζητούν την επισκευή του. Συγκεκριμένα, στις 19 Νοεμβρίου 2022, γυναίκα σταθμάρχης της Λάρισας, είχε συνάξει τηλεγράφημα, στο οποίο ανέφερε:
«Σας ενημερώνουμε ότι στη δοκιμαστική λειτουργία του πίνακα το κύκλωμα PR, μετά από είσοδο αμαξοστοιχίας, κοκκίνισε και παρέμεινε η χάραξη στο τμήμα 6-4 με συνέπεια τον μη χειρισμό των ηλεκτρονικών αλλαγών 115,116,117. Επίσης, προς το μηχανοστάσιο το κύκλωμα NH σε τακτά χρονικά διαστήματα παραμένει κόκκινο και μπλοκάρει τι αλλαγές 105 και 106 Α+Β. Παρακαλούμε να μεριμνήσετε για τη λύση των προβλημάτων για τη σωστή λειτουργία του πίνακα».
Στο μικροσκόπιο των Ανακριτών αναμένεται να μπουν νέα δεδομένα από την άρση απορρήτου των επικοινωνιών.
Δραματικές μαρτυρίες γιατρών και εργαζομένων: Έβλεπες νεαρά παιδιά, τρομοκρατημένα, ματωμένα, σε κώμα
Οι περιγραφές των επιζώντνων από την τραγική σύγκρουση στα Τέμπη μάλιστα συνεχίζουν να καθηλώνουν. «Μαύρο μέσα το τρένο σαν να ήταν σηκωμένο. Ήταν μπαταρισμένο. Έσπασα το κόκκαλο στη μύτη, είδα κάτι αίματα αλλά δεν με ένοιαζε. Πήγα έτσι και έβαλα τα χέρια μου να βγω να πιαστώ από το παράθυρο, μετά μία συνεπιβάτης με δύο παιδιά, λέει “σε παρακαλώ βοήθα το κοριτσάκι”. Πήδηξε το κοριτσάκι και μετά ήταν και το παιδί, πήγα να βοηθήσω και το παιδί με το που το έπιασα γλίστρησα και εγώ και πέσαμε μαζί», περιγράφει μια επιβάτης του τρένου στην ΕΡΤ.
«Δεν κατέβασε ασθενή, κατέβασε ένα σάκο»
Ο Κώστας Μπαργιώτας, Διευθυντής Ορθοπεδικής Κλινικής του Γεμικού Νοσοκομείου Λάρισας, θυμάται: «Γύρω στις 3 και κάτι, ήρθε το πρώτο ασθενοφόρο που δεν κατέβασε ασθενή, κατέβασε ένα σάκο. Από εκείνη την ώρα και μέχρι το πρωί άρχισαν να μας φέρνουν νεκρούς. Κάποια στιγμή αρχίζεις να αγριεύεις έτσι; Έβλεπες παιδιά, νεαρά παιδιά τρομοκρατημένα, ματωμένα, χτυπημένα, σε κώμα.»
«Δικαίωση»
Η δικαίωση ωστόσο, φαίνεται πως είναι η μοναδική απαίτηση όλων όσων θρηνούν τους ανθρώπους τους και τώρα καλούνται να συνεχίσουν τη ζωή τους. Όπως η οικογένεια του Βάϊου Βλάχου ο οποίος ταξίδευε για Θεσσαλονίκη με την σύντροφό του Δάφνη.
Όπως αναφέρει ο αδερφός του: «Ήμουν με την οικογένεια μου στην Αργεντινή. Ήμασταν πάνω στο τραπέζι του βραδινού και χτυπάει το τηλέφωνο. Ήταν ο πατέρας μου και όταν βλέπεις μία κλήση σε αυτή την ώρα, για καλό δεν είναι. Μετά ήρθε μία πληροφορία από μία κοπέλα που τον είχε δει τον αδελφό μου να πηγαίνει με το άλλο το παιδί από την Καρδίτσα, τον Τάσο τον Κουτσόπουλο, μετά την Λάρισα στο μπαρ. Ε και εκεί χάσαμε την ελπίδα.»
Τα αδέλφια είχαν να συναντηθούν από το 2019. Τα σχέδια που είχαν για να ξανασμίξουν, δεν θα πραγματοποιηθούν.
Η σύντροφος του Βάϊου, η Δάφνη δίνει μέχρι σήμερα μάχη για τη ζωή της στην Μονάδα Εντατική Θεραπείας του Νοσοκομείου Λάρισας. Δεν γνωρίζει ότι ο άνθρωπος της ζωής της έχει χαθεί για πάντα.
Πηγή: OTAVOICE
Discussion about this post