Συγκλονίζει την χώρα η ανείπωτη τραγωδία με τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες, μετά την μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων, στα Τέμπη λίγο πριν από τα μεσάνυχτα της Τρίτης.
Ήδη, έχει συλληφθεί ο ο σταθμάρχης της Λάρισας, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε νωρίτερα η Άννα Κανδύλη για το enikos.gr, κατά την προανακριτική του απολογία παραδέχθηκε ότι έκανε λάθος αποδίδοντάς το στην «κακιά ώρα». Ο σταθμάρχης πρόκειται να οδηγηθεί αύριο, Πέμπτη, ενώπιον του εισαγγελέα και αντιμετωπίζει βαρύτατες κατηγορίες, καθώς σε βάρος του έχει σχηματιστεί δικογραφία για το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων (κακούργημα), το οποίο με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη έως και ισόβια. Επίσης, για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.
Σύμφωνα με τα όσα είχαν γίνει νωρίτερα γνωστά, τα δύο τρένα που κινούνταν σε αντίθετη κατεύθυνση επί 12 λεπτά βρίσκονταν στην ίδια σιδηροδρομική γραμμή με αποτέλεσμα τη μετωπική σύγκρουση, η οποία ήταν ιδιαίτερα σφοδρή.
Το δυστύχημα στα Τέμπη, ωστόσο, αποκάλυψε και με τον πλέον τραγικό τρόπο τις ελλείψεις και τα κενά στη διαχείριση της κυκλοφορίας των τρένων στη χώρα μας. Ενδεικτική είναι η καταγγελία, σύμφωνα με την οποία δεν λειτουργούν τα GPS που έχουν τοποθετηθεί στις αμαξοστοιχίες για να δείχνουν την πορεία που αυτές ακολουθούν.
Όπως μετέδωσε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 με τον Νίκο Χατζηνικολάου, υπάρχουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα για την διαχείριση της κυκλοφορίας. Επί 23 χρόνια και ενώ έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 15 δισ. ευρώ τα ελληνικά τρένα βρίσκονται στην εποχή του Τρικούπη.
Κανείς δεν έχει πετύχει να φτιάξει ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι να λειτουργούν εμπειρικά, όπως καταγγέλλουν και οι εργαζόμενοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 1975 γίνεται προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα δίκτυο υψηλών ταχυτήτων μέχρι 200 χλμ, όταν σε άλλες χώρες κινείται με 500 χλμ. Τα σύγχρονα συστήματα GPS δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα, δεν λειτουργούν, αν και είχαν αγοραστεί από το 2000.
Στο ερώτημα, εάν επιβεβαιώνεται το ρεπορτάζ που κάνει λόγο για λάθος εντολή, η Φαίη Χρυσοχόου τόνισε πως δόθηκε μεν λάθος εντολή, αλλά και το δίκτυο δεν ήταν τέτοιο που να προειδοποιεί τον μηχανοδηγό ότι κάτι πάει λάθος, καθώς από την στιγμή που ξεκινάει η διαδρομή δεν υπάρχει εναλλακτική και ασφαλής λύση για να προλάβει κάποιος ένα δυστύχημα.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι μηχανοδηγοί που έχασαν την ζωή τους, με βάση τα χαρτιά που έχουν ελεγχθεί από τις αρμόδιες αρχές, διέθεταν όλα τα πιστοποιητικά, ήταν έμπειροι και εκπαιδευμένοι. Ο δε σταθμάρχης έχει δώσει και γραπτώς εντολή για την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει το τρένο.
Σε ερώτημα εάν υπάρχει ένας κεντρικός έλεγχος για την κίνηση των τρένων στο δίκτυο, απάντησε πως δεν υπάρχει στο σημείο τηλεδιοίκηση, το γνωστό GPS, που αν λειτουργούσε θα μπορούσε να αποφευχθεί ως εναλλακτική λύση με τη χρήση φωτεινού σηματοδότη. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα 516 χλμ της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, μόνο στα 100 χλμ υπάρχει τηλεδιοίκηση και μάλιστα ανά τμήματα, όπως μεταδόθηκε.
Σε ό,τι αφορά στην κρατική αρχή που θα διερευνήσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το τραγικό δυστύχημα, επισημάνθηκε ότι η εθνική αρχή διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων, που συστήθηκε πριν από έναν μήνα, δεν έχει στελεχωθεί ακόμα, κάτι που πρέπει να γίνει άμεσα προκειμένου να εκδώσει το πόρισμα, το οποίο είναι απαραίτητο για να κοινοποιηθεί στη ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων.
Η ΕΕ είχε προειδοποιήσει για τα τρένα στην Ελλάδα
Τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχαν προειδοποιήσει πολλές φορές, για το απαξιωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο στη χώρα μας.
Όπως μετέδωσε η Ελένη Βαρβιτσιώτη στο δελτίο του ΑΝΤ1, ακριβώς πριν από 15 ημέρες το ευρωπαϊκό δικαστήριο αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα, γιατί δεν τήρησε την ευρωπαϊκή οδηγία να κάνει μία συμφωνία ανάμεσα στην εθνική αρμόδια αρχή και τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής.
Αυτή η συμφωνία, παρόλο που είναι περισσότερο διαδικαστική, καθώς περιλαμβάνει περισσότερο όρους διαφάνειας των κονδυλίων, για τις υποδομές. για την ικανοποίηση πελατών κα, συγχρόνως, όμως, περιλαμβάνει και την υποχρέωση του κράτους-μέλους να υποβάλει κανόνες για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και σοβαρών διαταραχών στις λειτουργίες.
Είναι μία διαδικασία που η χώρα δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει, όσον αφορά τη λειτουργία των σιδηροδρομικών υποδομών και γι’ αυτό και παραπέμπεται. Η Ελλάδα είχε υποχρέωση από το 2015 να συμμορφωθεί, όπως μεταδόθηκε.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με ευρωπαϊκά στοιχεία, το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας κατέχει την θλιβερή πρωτιά σε θανάτους επιβατών από δυστυχήματα, που είναι αρκετά συχνά. Από το 2010 έως το 2018 μετράμε στη χώρα 137 θανάτους και 97 τραυματίες, όσον αφορά στην αναλογία με τα χιλιόμετρα που διένυσαν τα τρένα στη χώρα κατά τη διάρκεια του έτους.
Επιπλέον, η Ελλάδα κατέχει την δεύτερη θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ όσον αφορά στον αριθμό των τραυματισμών, που προκαλούνται από σιδηροδρομικά ατυχήματα.
Πηγή: OTAVOICE
Discussion about this post