Η μέση τιμή της βενζίνης στις ΗΠΑ αυξήθηκε για πρώτη φορά σήμερα, άνω των πέντε δολαρίων το γαλόνι (3,785 λίτρα) σύμφωνα με τα στοιχεία της ένωσης (American Automobile Association -ΑΑΑ), αυξάνοντας το κόστος των καυσίμων, που επηρεάζουν ουσιαστικά τη συνέχιση της ανοδικής πορείας του πληθωρισμού.
Η μέση τιμή των κανονικής αμόλυβδης βενζίνης αυξήθηκε σήμερα, στα 5,004 δολάρια το γαλόνι, από την τιμή των 4,986 δολαρίων που πωλούνταν χθες.
Οι τιμές της βενζίνης, έχουν εξελιχθεί σε έναν πραγματικό πονοκέφαλο για τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, αλλά και για τους Δημοκρατικούς στο Κογκρέσο, καθώς προσπαθούν να διατηρήσουν την οριακή πλειοψηφία τους, στον ορίζοντα των ενδιάμεσων εκλογών που θα πραγματοποιηθούν το Νοέμβριο.
Για παιχνίδια των εταιριών με την τιμή της βενζίνης έκανε λόγο ο αμερικανός πρόεδρος.
Ο πληθωρισμός προκάλεσε την καταναλωτική εμπιστοσύνη σε χαμηλό ρεκόρ την Παρασκευή, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν. Οι ανησυχίες για το τι θα κάνει η Federal Reserve για την καταπολέμηση του πληθωρισμού οδήγησε τις αμερικανικές μετοχές σε πτώση τους τελευταίους μήνες, εξαλείφοντας δισεκατομμύρια στον πλούτο των νοικοκυριών.
Στοιχεία από το OPIS, το οποίο συλλέγει τις μετρήσεις από 130.000 βενζινάδικα των ΗΠΑ που χρησιμοποιήθηκαν για τη συγκέντρωση των μέσων ΑΑΑ, έδειξαν ότι το 32% των πρατηρίων σε εθνικό επίπεδο, σχεδόν ένα στα τρία, χρέωναν ήδη περισσότερα από 5 δολάρια το γαλόνι σε μετρήσεις την Παρασκευή. Και περίπου το 10% των σταθμών σε όλη τη χώρα χρεώνουν περισσότερα από 5,75 $ το γαλόνι.
Πολλοί λόγοι για τις τιμές ρεκόρ
Πέρα από την ισχυρή ζήτηση για βενζίνη, υπάρχει επίσης ένα πρόβλημα προσφοράς που ανεβάζει την τιμή τόσο του πετρελαίου όσο και της βενζίνης. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι κυρώσεις στη Ρωσία που επιβλήθηκαν από τότε στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη είναι ένας σημαντικός παράγοντας, καθώς η Ρωσία ήταν μεταξύ των κορυφαίων εξαγωγέων πετρελαίου στον κόσμο. Αλλά είναι μόνο ένα μέρος της αιτίας.
Το πετρέλαιο είναι ένα εμπόρευμα που διαπραγματεύεται στις παγκόσμιες αγορές. Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν εισαγάγει ποτέ σημαντικές ποσότητες πετρελαίου από τη Ρωσία, αλλά η Ευρώπη παραδοσιακά εξαρτάται από τις ρωσικές εξαγωγές. Η πρόσφατη απόφαση της ΕΕ να απαγορεύσει τις αποστολές πετρελαιοφόρων από τη Ρωσία εκτόξευσε τις τιμές του πετρελαίου παγκοσμίως.
Η τιμή του βαρελιού αργού έκλεισε πάνω από τα 120 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή, από μόλις λιγότερο από 100 δολάρια πριν από ένα μήνα. Η Goldman Sachs προέβλεψε πρόσφατα ότι η μέση τιμή για ένα βαρέλι αργού πετρελαίου Brent, το σημείο αναφοράς που χρησιμοποιείται για το πετρέλαιο που διαπραγματεύεται στην Ευρώπη, θα είναι 140 δολάρια το βαρέλι μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου, από την προηγούμενη έκκλησή της για 125 δολάρια το βαρέλι.
Άλλοι παράγοντες πέρα από την απόσυρση της Ρωσίας από την παγκόσμια αγορά περιορίζουν την προσφορά. Ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του μείωσαν δραστικά την παραγωγή πετρελαίου καθώς η ζήτηση για πετρέλαιο κατέρρευσε τους πρώτους μήνες της πανδημίας, καθώς πολλές από τις επιχειρήσεις στον κόσμο έκλεισαν και οι άνθρωποι έμειναν κοντά στα σπίτια τους. Τα παγκόσμια συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου διαπραγματεύτηκαν για λίγο σε αρνητικό έδαφος λόγω έλλειψης χώρου για την αποθήκευση της υπερκατανάλωσης πετρελαίου. Ορισμένες χώρες παραγωγής πετρελαίου μείωσαν την παραγωγή σε μια προσπάθεια να στηρίξουν τις τιμές, και μέρος αυτής της παραγωγής είναι ξανά στο διαδίκτυο , αλλά όχι όλη.
Η παραγωγή πετρελαίου και η ικανότητα διύλισης των ΗΠΑ επίσης δεν έχουν ανακάμψει πλήρως στα προ πανδημίας επίπεδα. Και επειδή οι τιμές είναι ακόμη υψηλότερες στην Ευρώπη, ορισμένα διυλιστήρια των ΗΠΑ και του Καναδά που κανονικά θα προμήθευαν την αμερικανική αγορά με φυσικό αέριο εξάγουν βενζίνη στην Ευρώπη.
Πολλές εταιρείες πετρελαίου άργησαν να αυξήσουν την παραγωγή τους, παρά την υψηλή τιμή που θα μπορούσε να πιάσει το πετρέλαιο, αντί να χρησιμοποιούν αυτά τα ραγδαία κέρδη για να αγοράσουν ξανά τις μετοχές τους σε μια προσπάθεια να αυξήσουν την τιμή της μετοχής τους. Η ExxonMobi ( XOM ) ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να επαναγοράσει 30 δισεκατομμύρια δολάρια των μετοχών της, περισσότερο από τον συνολικό προϋπολογισμό κεφαλαιακών δαπανών της για το έτος.
Πηγή: OTAVOICE
Discussion about this post