Με κλείσιμο απειλούνται τα Πανεπιστημιακά Τμήματα στον Βόρειο Έβρο με τον νέο Νόμο Κεραμέως, ανέφερε από το βήμα της Βουλής η Βουλευτής Έβρου και Αν. Τομεάρχης Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά, ασκώντας δριμεία κριτική στην κυβέρνηση της ΝΔ που υποβαθμίζει συνολικά τη Δημόσια Εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα η κα Γκαρά έκανε λόγο για ένα νομοσχέδιο που:
Συνεχίζοντας η Βουλευτής επιτέθηκε στα στελέχη της κυβέρνησης διότι με τις τοποθετήσεις τους επιλέγουν να απαξιώσουν το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο «αλλά και όλους αυτούς τους επιστήμονες που έχουν συμβάλλει στην ελληνική κοινωνία αλλά και διεθνώς», ενώ απευθύνοντας τον λόγο στους βουλευτές της πλειοψηφίας διερωτήθηκε, αν θα υπερψηφίσουν το κλείσιμο Πανεπιστημιακών Τμημάτων στην Περιφέρεια.
Κλείνοντας η κα Γκαρά κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έχει επιλέξει με αυταρχισμό, προπαγάνδα και αλαζονεία να επιτεθεί στα κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα, στην εργασία, στη νεολαία, στο δημόσιο χώρο, τη δημόσια παιδεία, ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει και τις τεράστιες κυβερνητικές ευθύνες στη διαχείριση της πανδημίας: «έχετε βρει τη λύση και ανεβοκατεβάζετε τον διακόπτη του lockdown, χωρίς να παίρνετε αποτελεσματικά μέτρα και να λύνετε τα πραγματικά προβλήματα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ακολουθεί η ομιλία της Βουλευτού :
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ακούγοντας τόση ώρα τις ομιλίες των συναδέλφων και κυρίως των συναδέλφων από την Πλειοψηφία, από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, ειλικρινά απορώ αν ζούμε στην ίδια χώρα, αν έχουμε μπει στα ίδια πανεπιστήμια, αν έχουμε τις ίδιες εικόνες, τις ίδιες εμπειρίες, αν απευθυνόμαστε στον ίδιο κόσμο. Διότι τρομάζω όταν σας ακούω. Τρομάζω ειλικρινά! Νομίζω πως γύρω μου, η γειτονιά μας που έχει πάρα πολλά πανεπιστημιακά κτήρια και σχολές είναι ένα άντρο ανομίας όπου γίνονται εγκλήματα καθημερινά, όπου φοβάσαι να μπεις μέσα, ότι είναι η καταστροφή του κόσμου και πρέπει να βάλουμε τάξη.
Συγγνώμη, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αλλά έχω περάσει από ελληνικό πανεπιστήμιο και όχι πάρα πολύ παλιά. Για εμάς το πανεπιστήμιο ήταν ένας χώρος δημιουργίας, ένας χώρος μάθησης, ένας χώρος που γνωρίζαμε τον κόσμο, ένας χώρος που γνωρίζαμε πολύ σπουδαίους ανθρώπους, τους καθηγητές μας ή τους φιλοξενούμενους καθηγητές, ένας χώρος που ανταλλάζαμε απόψεις, που ανταλλάζαμε βιβλία, μουσικές, που γνωρίζαμε, μέσα από τις αφηγήσεις των φίλων μας και των συμφοιτητών μας τι συμβαίνει στις οικογένειές τους, στον κόσμο τους, τις δυσκολίες που υπάρχουν, τα καλά και τα κακά. Αυτό ήταν το πανεπιστήμιο. Και αυτό είναι το πανεπιστήμιο.
Ποιος ο στόχος να παρουσιάζετε μια σχολή, ένα πανεπιστήμιο, που πρέπει να είναι ό,τι πιο θετικό, ό,τι πιο ελεύθερο, ό,τι πιο δημιουργικό μπορεί να υπάρχει για τη νέα γενιά, να το παρουσιάζετε σαν να είναι μια κόλαση, σαν να είναι οι μεγαλύτεροι εγκληματίες εκεί μέσα και να φοβάται ο κόσμος και να λέει: «Πού θα στείλω το παιδί μου, ρε παιδί μου! Να πάει να σπουδάσει; Άστο, άστο καλύτερα, πού θα πάει εκεί μέσα!». Ποιος ο στόχος; Γιατί; Γιατί απαξιώνετε αυτά που έχουμε κερδίσει σαν ελληνική κοινωνία; Γιατί απαξιώνετε όλους αυτούς τους επιστήμονες που έχουν συμβάλλει στην ελληνική κοινωνία και διεθνώς; Έχετε στόχο. Και, δυστυχώς, είναι ύπουλος ο στόχος.
Δυστυχώς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και να με συγχωρείτε για την ένταση, ειλικρινά νομίζω πως ζούμε σε διαφορετικές χώρες και έχουμε διαφορετικές εμπειρίες και διαφορετικές εικόνες και προφανώς έχουμε διαφορετική στόχευση.
Από τότε που ανέλαβε την κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία, η χώρα μας, δυστυχώς, τρέχει ολοταχώς σε μαύρες συντηρητικές μέρες που ίσως η ελληνική κοινωνία θα ήθελε να ξεχάσει. Ο ελληνικός λαός, δυστυχώς, πληρώνει για άλλη μία φορά τις ιδεοληψίες, τις ιδεοληπτικές εμμονές αυτής της Κυβέρνησης. Πρόκειται για μια Κυβέρνηση που δεν είναι μόνο ότι τρομοκρατεί τον κόσμο, αλλά έχει αποτύχει σε όλα τα επίπεδα. Βρίσκεται μακριά από τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, αλλά δείχνει ιδιαίτερη σπουδή να εξυπηρετήσει και τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα, γιατί είναι αυτά που την έβαλαν στην εξουσία και την κρατάνε και στη ζωή.
Αυταρχισμός, καταστολή, αλαζονεία, κυνισμός, προπαγάνδα, τρόμος, οπισθοδρόμηση. Αυτά παρέχετε στην κοινωνία. Περιορίζετε κοινωνικά δικαιώματα, ατομικά δικαιώματα, εργασιακά δικαιώματα. Επιτίθεστε στην εργασία, στη νεολαία, στον δημόσιο χώρο, στη δημόσια παιδεία, στη δημόσια υγεία. Αρνείστε να πάρετε οποιοδήποτε αποτελεσματικό μέτρο για την πανδημία, να ενισχύσετε το ΕΣΥ, να πάρετε μέτρα στα μέσα μεταφοράς, σε μαζικούς εργασιακούς χώρους, σε σχολεία. Εκεί έχετε αποτύχει πλήρως.
Έχετε βρει τη λύση και ανεβοκατεβάζετε τον διακόπτη του lockdown. Ό,τι πρόβλημα και να υπάρχει, πάρτε ένα lockdown. Και τι περιορίζετε ουσιαστικά; Περιορίζετε τις δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου. Περιορίζετε τις σχέσεις των ανθρώπων. Περιορίζετε τον διάλογο. Περιορίζετε την ενημέρωση, την τέχνη. Γιατί; Διότι η απομόνωση και η μοναδική πληροφόρηση να είναι κατευθυνόμενη από τα ΜΜΕ, πιθανόν να σας βολεύει πολιτικά σε μια τέτοια συγκυρία.
Έχετε βρει την ευκαιρία, με τον κόσμο κλεισμένο μέσα στα σπίτια, αντί να βρείτε άλλες αποτελεσματικές λύσεις που θα προστατέψουν και θα στηρίξουν την κοινωνία, εσείς περνάτε εδώ μέσα τις πιο αντιδραστικές και αντικοινωνικές ρυθμίσεις. Αγκάθι σε αυτά τα σχέδιά σας είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο και η άποψη των πανεπιστημιακών για τα σχέδιά σας.
Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και από τον πολιτικό σας χώρο πανεπιστημιακοί δάσκαλοι έχουν αντιδράσει και σας έχουν καλέσει να σταματήσετε, να αποτρέψετε αυτά τα σχέδια. Διότι θέλετε από τη μία, ξέρετε, να απευθύνετε πελάτες στα ιδιωτικά κολλέγια, και από την άλλη θέλετε να δημιουργήσετε μια νέα γενιά φθηνών, αναλώσιμων εργαζόμενων. Δεν θέλετε την αριστεία. Θέλετε να χρησιμοποιείτε τη λέξη αριστεία για να φαίνεστε ωραίοι. Την πραγματική αριστεία, όμως, δεν την υποστηρίξατε και δεν την τιμήσαμε ποτέ.
Θέλετε, λοιπόν, να φτιάξετε φτηνό εργατικό δυναμικό, νέους ανθρώπους που δεν θα έχουν χώρο σε ευρεία εκπαίδευση, κοινωνική παιδεία, πολιτική παιδεία, διότι έχετε αποδείξει πως φοβάστε τη νέα γενιά. Φοβάστε τις ιδέες. Φοβάστε την πρόοδο. Φοβάστε την ανατροπή. Φοβάστε τη γνώση. Φοβάστε τη συμβολή του ίδιου του δημόσιου πανεπιστημίου στην κοινωνική και πολιτειακή λειτουργία μας.
Και η επίθεση αυτή ξεκίνησε από τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησής σας. Μειώσατε τις δημόσιες δαπάνες στην παιδεία, χτυπώντας μάλιστα ιδιαίτερα τα πανεπιστήμια στα ιδρύματα της περιφέρειας. Παγώσατε τις προσλήψεις καθηγητών, καταργήσατε το άσυλο, καταργήσατε νέα πανεπιστημιακά τμήματα, αλλά και τα διετή κέντρα εκπαίδευσης. Εξισώσατε πτυχία κολεγίων και πανεπιστημίων και επαγγελματικά δικαιώματα.
Έρχεστε σήμερα να ολοκληρώσετε αυτό το έγκλημα, το καταστροφικό σας έργο, αποκλείοντας δεκάδες χιλιάδες παιδιά από την πρόσβασή τους στα πανεπιστήμια και στη γνώση, στο δημόσιο πανεπιστήμιο και στην ελεύθερη γνώση και μάλιστα, σε μια περίοδο πανδημίας που τα παιδιά δυσκολεύονται πάρα πολύ να ολοκληρώσουν τα μαθήματά τους στο σχολείο.
Και αντί να τα στηρίξετε, εσείς τους αποκλείετε. Βάζετε φρένο στα όνειρα, στους στόχους, στον προγραμματισμό χιλιάδων παιδιών, κυρίως λαϊκών οικογενειών, θεσπίζοντας την ελάχιστη βάση εισαγωγής, μια παλιά, καταστροφική και ταξικά μεροληπτική πολιτική που φέρνει και ξαναφέρνει η εμμονική, ιδεοληπτική, αναχρονιστική Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Αν εφαρμοστούν οι διατάξεις που προτείνετε σήμερα, είκοσι πέντε χιλιάδες μαθητές θα μείνουν εκτός δημοσίου πανεπιστημίου. Ένα στα τέσσερα παιδιά που πέρασαν πέρυσι του χρόνου δεν θα δικαιούνται να περάσουν στις σχολές. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Θα σας το πω με ένα παράδειγμα από τον Έβρο και από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου, αλλά και του Πανεπιστημίου, στο Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης στην ακριτική Ορεστιάδα ο αριθμός των εισακτέων από τους διακόσιους σαράντα πέντε που ήταν φέτος, με τον νέο νόμο που θα ισχύσει, αν τον ψηφίσετε, και σύμφωνα με τις καλύτερες πάντα προβλέψεις, ο αριθμός των εισακτέων θα πέσει στους τριάντα. Επαναλαμβάνω, από τους διακόσιους σαράντα πέντε νέους εισακτέους, ο αριθμός θα πέσει στους τριάντα.
Αντίστοιχα, οι εκατόν ενενήντα επτά εισακτέοι στο Τμήμα Δασολογίας, που βρίσκεται επίσης στην Ορεστιάδα, μετά την ψήφιση του σημερινού νομοσχεδίου, θα είναι από μηδέν έως είκοσι. Αντιλαμβάνεστε ότι με μηδέν εισακτέους δεν θα λειτουργήσουν τα τμήματα αυτά.
Και ξέρετε, οι χαμηλές βάσεις δεν αντιστοιχούν με την ποιότητα ή το επίπεδο σπουδών, αλλά με τη μακρινή απόσταση από τα κέντρα. Διότι οι περισσότεροι μαθητές ζουν στην Αθήνα, ο μεγαλύτερος πληθυσμός, και έχει υψηλό κόστος σε περίοδο κρίσης να πάει σε μακρινά περιφερειακά πανεπιστήμια. Αλλά δεν φροντίσατε να ενισχύσετε την οικονομία για να μπορούν τα παιδιά να πάνε σε καλά πανεπιστήμια της περιφέρειας, φροντίσατε να τα κλείσετε. Γιατί; Γιατί έχουν χαμηλή βάση, χωρίς να εξετάζετε γιατί έχουν χαμηλή βάση.
Αντίστοιχα τρομακτική θα είναι και η μείωση των εισακτέων στη Νοσηλευτική Διδυμοτείχου, που από την πρώτη μέρα που ανέλαβε αυτή η Κυβέρνηση την οδηγεί σε κλείσιμο, ενώ εμείς είχαμε ανωτατοποιήσει τη σχολή αυτή, αφού έχετε μειώσει τον αριθμό των εισακτέων και σε αυτήν τη σχολή.
Παρεμπιπτόντως, επί ΣΥΡΙΖΑ είχαμε σχεδιάσει μαζί με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο να ιδρύσουμε εννέα καινούργια τμήματα. Τα έχετε παγώσει αυτά, ακόμη τα εξετάζετε. Ποια είναι η ανάπτυξη για τη Θράκη που σκέφτεστε;
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας οδηγεί σε μια πρωτοφανή συρρίκνωση, μια πρωτόγνωρη γενοκτονία -αν μου επιτρέπετε τον όρο- της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ειδικά στην περιφέρεια και αυτός είναι ο στόχος και το σχέδιο σας, η συρρίκνωση, η υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας. Και ξέρετε, τα πανεπιστήμια στην περιφέρεια συμβάλλουν ιδιαίτερα και στο μορφωτικό και στο πολιτιστικό επίπεδο και στο κοινωνικό επίπεδο και στην εργασία. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, πώς οι συνάδελφοί μου Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας θα ψηφίσουν -με υπερηφάνεια, όπως δήλωσαν κιόλας- το κλείσιμο πανεπιστημιακών τμημάτων στην περιφέρεια.
Κυρίες και κύριοι Υπουργοί, το μίσος σας για τη νέα γενιά φωτογραφίζεται και σε άλλες διατάξεις, όπως η απαξίωση που θα επέλθει για το απολυτήριο του Λυκείου, ο περιορισμός των ακαδημαϊκών ελευθεριών και του αυτοδιοίκητου των ιδρυμάτων, η τιμωρητική διαγραφή των φοιτητών με το ν+2. Αυτό κι αν είναι τιμωρητικό!
Δεν γνωρίζετε τις ανάγκες των εργαζομένων, τις ανάγκες των φοιτητών, τις ανάγκες της περιφέρειας. Έρχεται ακόμα ο αποκλεισμός των υποψηφίων από τα Εσπερινά Λύκεια, άνθρωποι που παράλληλα εργάζονται και παρ’ όλα αυτά θέλουν να περάσουν στο πανεπιστήμιο, να διευρύνουν τις γνώσεις τους, αλλά και ο περιορισμός των μαθητών των ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ και άλλα.
Κλείνοντας, και ευχαριστώ για την ανοχή, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να κάνω άλλο ένα σχόλιο για την πανεπιστημιακή αστυνομία, που τόσο έχει συζητηθεί. Πανεπιστημιακή αστυνομία: Ακούγεται οξύμωρη ακόμη και η φράση. Πανεπιστημιακή αστυνομία. Ο στόχος σας δεν είναι ούτε η τάξη ούτε η πάταξη του εγκλήματος, διότι επαρκείς νόμοι και θεσμικό πλαίσιο υπάρχουν και για την πάταξη του όποιου εγκλήματος, το οποίο υπάρχει κυρίως έξω από τον χώρο των πανεπιστημίων και όχι μέσα. Τα πανεπιστήμια μας είναι ασφαλείς χώροι. Είναι χώροι μάθησης. Είναι ασφαλείς χώροι και μπορούν οι Σύγκλητοι, μαζί με το προσωπικό το οποίο έχουν, να διαχειριστούν οποιοδήποτε πρόβλημα υπάρξει. Και αν χρειαστεί, υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο να επέμβει και η Αστυνομία και οι αρμόδιες αρχές.
Ο στόχος σας, λοιπόν, δεν είναι η τάξη. Ο στόχος σας είναι η επιβολή, ο έλεγχος, ο φόβος, ο τρόμος, η καταστολή, ο περιορισμός της σκέψης, ο περιορισμός των δικαιωμάτων. Είναι πιο νοσηρό, είναι πιο βαθύ, πιο αντιδημοκρατικό αυτό που παρουσιάζετε.
Ναι, κύριοι Υπουργοί, τα πανεπιστήμια χρειάζονται φύλαξη – όλοι έχουμε συμφωνήσει σε αυτό – όχι όμως αστυνόμευση. Φύλαξη από το προσωπικό των πανεπιστημίων, όπως συμβαίνει σε όλον τον κόσμο, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη. Χρειάζονται, όμως, και κάτι άλλο. Χρειάζονται προσωπικό. Χρειάζονται καθηγητές. Χρειάζονται εξοπλισμό. Χρειάζονται πολιτικές ενίσχυσης και στήριξης. Και προϋποθέτουν από μια πολιτική ηγεσία γνώση, όραμα, προοδευτική σκέψη, δημοκρατικά αντανακλαστικά, ενδιαφέρον και έγνοια για τη νεολαία και σχέδιο για το μέλλον αυτής της χώρας και της κοινωνίας. Και εσείς έχετε αλλεργία σε αυτές τις έννοιες, ακολουθώντας έναν αντιδημοκρατικό, αντικοινωνικό καταστροφικό κατήφορο.
Ευχαριστώ.
Discussion about this post