Στη Βουλή κατατέθηκε αργά το βράδυ της Παρασκευής το πολυσυζητημένο νομοσχέδιο των Υπουργείων Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη, για τη θέσπιση ελάχιστης βάση εισαγωγής, διπλού μηχανογραφικού, ανώτατου ορίου φοίτησης και τη σύσταση της αποκαλούμενης πανεπιστημιακής αστυνομίας (Ειδική Ομάδα Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος – ΟΠΠΙ υπαγόμενη στην ΕΛ.ΑΣ).
Την Τρίτη ξεκινάει η κοινοβουλευτική «μάχη»
Το σχέδιο νόμου που πυροδοτεί ήδη σφοδροτατες αντιδράσεις, θέτοντας την πλειοψηφία της αντιπολίτευσης επί ποδός «πολέμου» κόντρα στην κυβερνητική ρητορική περί τέλους στη βία και την ανομία στα ΑΕΙ με στόχο την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, αναμένεται να εισαχθεί προς συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή την προσεχή Τρίτη.
Ενδεικτική του κλίματος πόλωσης είναι η δήλωση του τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Φίλη, ο οποίος ζήτησε νομοθετικό μοραρότιουμ για να επανέλθει η ηρεμία στην εκπαίδευση, χαρακτηρίζοντας το νομοσχέδιο «αντι-εκπαιδευτικό», καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για «διχασμό» και υποστηρίζοντας ότι το νομοσχέδιο οδηγεί σε δραστική περικοπή των εισακτέων, κλείσιμο πανεπιστημίων και οπισθοδόρμηση.
Κόκκινο πανί αποτελεί το νομοσχέδιο και για το ΚΚΕ, που στήριξε ξεκάθαρα το πρόσφατο φοιητικό συλλαλητήριο, κατηγορώντας την κυβέρνηση για κλιμακούμενη καταστολή, ενώ δική του αντιπρόταση για εσωτερική αυτοτελή δομή Φύλαξης υπαγόμενη απευθείας στον πρύτανη, έχει καταθέσει το Κίνημα Αλλαγής λέγοντας όχι στην «αστυνομοκρατία» στα ΑΕΙ.
ΝΔ: Προπηλακισμοί, βία κι ανομία δεν έχουν θέση στα Πανεπιστήμια
Νωρίτερα, πάντως, και εν αναμονή της έναρξης της κοινοβουλευτικής «μάχης» η ΝΔ δημοσιοποίησε ειδικό spot, εκπέμποντας την κυβερνητική αποφασιστικότητα για οριστικό τέλος στην απαξίωση των πανεπιστημίων από φαινόμενα βίας, προπηλακισμών, ανομίας και εκφοβισμών, απευθύνοντας παράλληλα μήνυμα συνεννόησης των πολιτικών δυνάμεων.
«Ας συμφωνήσουμε: καταδικάζουμε τη βία. Τα πανεπιστήμια που θέλουμε είναι χώροι δημιουργίας, ελευθερίας και γνώσης. Αυτό αξίζει η νέα γενιά κι αυτό θα κάνουμε», επισήμαινε μεταξύ άλλων, μέσω της προβολής ανάλογων εικόνων για την υφιστάμενη κατάσταση σε ορισμένα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας και εκείνη που επιδιώκει η κυβέρνηση να διαμορφώσει μέσω των προωθούμενων νομοθετικών ρυθμίσεων.
Υπουργείο Παιδείας: Στόχος η συνολική αναβάθμιση των ΑΕΙ
Την ίδια ώρα για ρυθμίσεις που αποσκοπούν στη συνολική αναβάθμιση των σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, καθώς και στην εξασφάλιση στοχευμένων και ποιοτικών επιλογών για τους αποφοίτους Λυκείου και υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων, κάνει λόγο το Υπουργείο Παιδείας.
Αναλύοντας το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, το Υπουργείου Παιδείας, σημειώνει τα εξής:
Αναφορικά με την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τη φοίτηση σε αυτά, θεσπίζονται:
Ρυθμίσεις που αφορούν στη θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ)
Κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα.
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζουν την προετοιμασία των φετινών υποψηφίων στις Πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν εκδοθεί τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Στόχος: Η διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών.
Ρυθμίσεις για τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε δύο φάσεις
Στην Α φάση οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό δελτίο με συγκεκριμένο αριθμό επιλογών.
Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α φάσης, οι μη εισαχθέντες θα συμμετέχουν στη Β φάση, κατά την οποία οι επιλογές τους θα περιλαμβάνουν όσα τμήματα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α φάση χωρίς περιορισμό αριθμού επιλογών, εφόσον επιτυγχάνεται η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος.
Στόχος: Να εισάγονται περισσότεροι υποψήφιοι σε Τμήματα στα οποία επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν.
Οι ρυθμίσεις αυτές για δύο φάσεις υποβολής μηχανογραφικού θα ισχύσουν από το 2022.
Ρυθμίσεις για την υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού για την εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ
Δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ. Συνεπώς, ένας υποψήφιος μπορεί να υποβάλει παράλληλα α) μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις και β) μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ βάσει του απολυτηρίου του και επιπλέον κριτηρίων σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.
Στόχος: Οι νέοι μας να έχουν επιλογές, να έχουν εναλλακτικές και να ακολουθούν εκπαιδευτικές διαδρομές που υπηρετούν τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους.
Ρυθμίσεις για τη θέσπιση ορίου φοίτησης στα ΑΕΙ
Η ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης ορίζεται ως εξής:
-σε 4ετή προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, συν 2 έτη.
-σε προγραμμάτων σπουδών στα οποία ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα 4 έτη, συν 3 έτη.
Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για φοιτητές για τους οποίους συντρέχει σοβαρός λόγος υγείας στο πρόσωπο των ιδίων ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, στις οποίες περιπτώσεις είναι δυνατή η υπέρβαση του ανώτατου χρόνου. Για τους ήδη φοιτούντες, ο ανώτατος χρόνος φοίτησης υπολογίζεται ως εξής: α) για τους φοιτητές που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν έχουν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, ο υπολογισμός γίνεται σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω (4+2 έτη για τα τετραετή κ.ο.κ.) και β) για τους φοιτητές που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του προγράμματος σπουδών, διαθέτουν για την ολοκλήρωση των σπουδών τους χρόνο ίσο προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης (4 έτη για τα τετραετή κοκ).
Στόχος: Η βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης και η γρηγορότερη ενσωμάτωση ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας.
Σχετικά με την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος προβλέπονται ρυθμίσεις όπως:
-ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ
-ίδρυση Μονάδας και Επιτροπής ασφαλείας και προστασίας στα ΑΕΙ
-θεσμοθέτηση Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που θα υπάγεται στην Ελληνική Αστυνομία
-πρόβλεψη ολοκληρωμένου πλαισίου πειθαρχικού δικαίου φοιτητών στα ΑΕΙ.
Στόχος: Η αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, ενός χώρου ελεύθερης διακίνησης ιδεών, απρόσκοπτης διεξαγωγής έρευνας και διδασκαλίας.
Πηγή: OTAVOICE
Discussion about this post