Η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών αποτελεί κινητήριο δύναμη για τον τομέα των logistics, όπως αναφέρει το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) σε πρόσφατη μελέτη του. Είναι ενδεικτικό ότι το λιμάνι του Πειραιά καταλαμβάνει πλέον την τέταρτη θέση στην Ευρώπη, από 17η θέση το 2007, με βάση τον όγκο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Με την παραχώρηση των δύο μεγαλύτερων λιμένων της χώρας, του Πειραιά (ΟΛΠ) και της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), να έχει ολοκληρωθεί, προτεραιότητα έχει η αξιοποίηση από το ΤΑΙΠΕΔ των 10 μικρότερων, περιφερειακών λιμένων. Κατά τις τελευταίες εβδομάδες πραγματοποιήθηκαν τρεις διαγωνισμοί για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, προσελκύοντας υψηλό ενδιαφέρον, παρά τους κλυδωνισμούς της ελληνικής και διεθνούς οικονομίας λόγω της πανδημικής κρίσης. Αν και όλα θα κριθούν στο στάδιο των δεσμευτικών προσφορών, το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον δικαιώνει όσους κάνουν λόγο για ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης που εμφανίζουν οι συγκεκριμένες υποδομές.
Παράλληλα όμως, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, τα συγκεκριμένα κρατικά περιουσιακά στοιχεία αξιοποιούνται, έως ένα βαθμό, πλημμελώς, όπως φανερώνουν τα οικονομικά μεγέθη τους. Κατά τη χρήση του 2019, ο λιμένας Αλεξανδρούπολης εμφάνισε μειωμένο κατά 15,5% κύκλο εργασιών, στα 697 χιλ. ευρώ, με τα καθαρά κέρδη να περιορίζονται σε 61,1 χιλ. ευρώ από 72,5 χιλ. ευρώ. Κατά την περασμένη χρήση το λιμάνι Ηγουμενίτσας παρουσίασε τζίρο 6,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων ανέρχονται σε 1,2 εκατ. ευρώ. Οσον αφορά το λιμάνι Καβάλας, βάσει των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων για το 2018, εμφάνισε κύκλο εργασιών 1,7 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων ύψους 457 χιλ. ευρώ. Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι μέσω της παραχώρησης των λιμανιών, επιδιώκεται η ενίσχυση των μεγεθών τους και η αναβάθμισή τους μέσω της υλοποίησης σημαντικών επενδύσεων. Σε κάθε περίπτωση, το εγχείρημα της αξιοποίησης των λιμανιών συνοδεύεται με σημαντικές προοπτικές εξασφάλισης εσόδων ή επίτευξης οικονομιών κλίμακας.
Ενδεικτικά, η υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης σταθμού πολλαπλών χρήσεων του εμπορευματικού λιμένα «Φίλιππος Β΄» στη Νέα Καρβάλη Καβάλας προσείλκυσε το κοινό σχήμα των εταιρειών Goldair, Imerys και IMG. Η Imerys αποτελεί τον κύριο εξαγωγέα ανθρακικού ασβεστίου στην Ελλάδα, μέσω των εγκαταστάσεών της που απέχουν μερικά μόλις χιλιόμετρα από το λιμάνι της Καβάλας, και η εξασφάλιση της υπο-παραχώρησης θα οδηγήσει σε σημαντικές συνέργειες. Στη Νέα Καρβάλη βρίσκονται η μονάδα παραγωγής της IMG που δραστηριοποιείται στην παραγωγή μαρμάρων από ασβέστη, όπως και η PFIC (συμφερόντων του επιχειρηματία Λ. Λαυρεντιάδη) που παράγει σύνθετα λιπάσματα και χημικά. Η Goldair ως μέλος, διαφορετικής σύνθεσης, κοινοπραξίας, όπως και το σχήμα της αμερικανικής Black Summit Financial Group, της πολυεθνικής EFA Group και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δίνουν το «παρών», ταυτόχρονα, στους διαγωνισμούς για την αξιοποίηση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας. Από την πλευρά τους, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και η αμερικανική Quintana Infrastructure & Development διεκδικούν όχι μόνο τις δύο παραπάνω εγκαταστάσεις, αλλά και τον λιμένα Ηγουμενίτσας που είναι κατά βάση επιβατικός. Για τον τελευταίο, προχθές Παρασκευή, ενδιαφέρον εκδήλωσαν η Attica Συμμετοχών, η Danthia Shipping Company, η ινδική εταιρεία υποδομών MRG, η Portek International, η Αιγαίον Οϊλ και οι δύο κοινοπραξίες Archirodon group – ΑΝΕΚ – όμιλος Trident Hellas και Grimaldi – Μινωικές Γραμμές.
Πηγή : kathimerini.gr
Discussion about this post