Ριζικές αλλαγές στο λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέρνει νομοσχέδιο το οποίο θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Ανάμεσα στις βασικές προτάσεις περιλαμβάνονται η σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης,, ο μετασχηματισμός της Γ’ Λυκείου σε προπαρασκευαστική τάξη με λιγότερα μαθήματα αλλά περισσότερες ώρες ανά μάθημα και η σύνδεση των γενικών με τα επαγγελματικά λύκεια με «αλληλοδανεισμό» μαθημάτων.
Σε ό,τι αφορά τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτός θα γίνεται με εξετάσεις που θα πραγματοποιούνται κεντρικά δυο φορές τον χρόνο: στα τέλη του Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο. Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνο αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου, ενώ σε διαφορετική περίπτωση δεν θα συνυπολογίζονται. Ο στόχος της προτεινόμενης μεταρρύθμισης είναι διπλός: αφενός να δίδεται ένα «μπόνους» στους μαθητές και αφετέρου να «αποδραματοποιούνται» οι τελικές εξετάσεις.
Ο βαθμός πρόσβασης τώρα προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται.
Οι εξετάσεις του Ιουνίου αφορούν τρία μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα δυο είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής/τρια.
Εφόσον επιδιώκει την εισαγωγή του/της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλέγει ζεύγος μαθημάτων που δίνει πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.
Για την πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο, ή σε περισσότερα τμήματα απαιτείται και ένα 3ο μάθημα εμβάθυνσης, το οποίο:
– είτε επιλέγει μάθημα που συνδυάζεται με κάποιο μάθημα του αρχικού ζεύγους δημιουργώντας νέο ζεύγος, που δίνει πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο,
– είτε επιλέγει μάθημα που προαπαιτείται για συγκεκριμένα τμήματα (σε συνδυασμό με το ζεύγος που επέλεξε), δηλ. σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική,
– είτε απλώς επιλέγει ένα μάθημα που τον ενδιαφέρει.
Ο βαθμός του απολυτηρίου προκύπτει σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των δύο τετραμήνων (οι οποίοι με τη σειρά τους διαμορφώνονται από τη συνολική συμμετοχή στην τάξη, το διαγώνισμα του 1ου τετραμήνου και μια εκτενή εργασία), και σε έναν βαθμό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων.
Κατά τα λοιπά, η υποχρεωτική εκπαίδευση επεκτείνεται από το 15ο έτος στο 18ο έτος για τη γενιά που ξεκινά το σχολικό έτος 2017-8 την Α΄ Λυκείου. Η Α΄ τάξη του Λυκείου αποτελεί συνέχεια του γυμνασίου, δηλαδή σχεδόν όλα τα μαθήματα είναι υποχρεωτικά για όλους. Η Β΄ τάξη χαρακτηρίζεται ως μεταβατική (προβλέπονται περισσότερα μαθήματα επιλογής), ενώ στην Γ’ Τάξη που είναι προπαρασκευαστική είτε για τα ΑΕΙ είτε για την επαγγελματική ζωή μετά το λύκειο, δίνεται έμφαση στα ενδιαφέροντα των μαθητριών και μαθητών, που διαμορφώνουν το προσωπικό τους ωρολόγιο πρόγραμμα, με λίγες διδακτικές ώρες αφιερωμένες στα κοινά για όλους μαθήματα.
Παράλληλα επιδιώκεται αύξηση των ωρών ανά μάθημα και μείωση των μαθημάτων. Στη Β΄ ΓΕΛ τα περισσότερα μαθήματα θα είναι 4/ωρα και στη Γ΄ ΓΕΛ είναι 6/ωρα.
Discussion about this post