– Τοποθέτηση της Βουλευτή Έβρου στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών για την τηλε- εκπαίδευση
«Όταν δεν υπάρχει συνολική στρατηγική, η χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δημιουργεί ανισότητες και τις εδραιώνει», ανέφερε η Βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά, κατά την τοποθέτησή της στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών με θέμα: «Η επόμενη μέρα στην Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και στην Ειδική Εκπαίδευση. Οι προκλήσεις των διαμεσολαβητικών ψηφιακών εργαλείων και η προσαρμογή της σχολικής κοινότητας στη μετα-κορωνοϊό εποχή».
Η κα Γκαρά, τόνισε το γεγονός ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, σύγχρονη και ασύγχρονη, επιβλήθηκε λόγω των συνθηκών της πανδημίας, χωρίς κανέναν προηγούμενο σχεδιασμό.
Στην ομιλία της αναφέρθηκε στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί που κρίθηκαν απορριπτέοι από τον ΑΣΕΠ, ενώ κατέβαλαν το προβλεπόμενο παράβολο. Επίσης, τόνισε την ιδιαίτερη μέριμνα που πρέπει να δείξει το Υπουργείο σχετικά με τις μεγάλες ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό για την παράλληλη στήριξη μαθητών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες.
Επιπλέον, αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετώπισαν δάσκαλοι, γονείς και μαθητές, όπως έλλειψη τεχνολογικού εξοπλισμού, έλλειψη καθοδήγησης και σχετικής επιμόρφωσης, την περίοδο της καραντίνας.
Ταυτόχρονα, η κα Γκαρά τόνισε πως η θεοποίηση της τηλεκπαίδευσης από την Κυβέρνηση, χωρίς στρατηγική κρύβει τη μείωση του κόστους στην εκπαίδευση, με μείωση των προσλήψεων, μετακύλιση των οικονομικών δαπανών σε δασκάλους και γονείς, παγίωση μιας διαδικασίας, που δημιουργεί εκπαιδευτικές ανισότητες και προφανώς η εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σοβαρές προϋποθέσεις μπορεί να λειτουργήσει μόνο επικουρικά, όχι όμως να λειτουργήσει και ως κανόνας.
Στη συνέχεια της ομιλίας της η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε πως η Κυβέρνηση για μία ακόμη φορά με τους χειρισμούς της δημιουργεί τεχνητά πλεονάσματα σε εκπαιδευτικούς μειώνοντας τις ώρες τους. Θυμίζει τις τακτικές του 2013, όταν χιλιάδες εκπαιδευτικοί βρέθηκαν σε διαθεσιμότητα. Επίσης, οι αποφάσεις της είναι άκαιρες καθώς αύξησε τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα εν μέσω πανδημίας.
Κλείνοντας η κα Γκαρά επισήμανε πως «η άνιση κατανομή των ψηφιακών πόρων είναι μία πραγματικότητα και το ερώτημα είναι τι κάνει η πολιτεία, ώστε να διασφαλίσει την ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών στα νέα δεδομένα».
Ακολουθεί το κείμενο :
Ευχαριστώ κα Πρόεδρε
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε και ευχαριστούμε και την κυρία Υπουργό για την ενημέρωση. Με την ευκαιρία, θα ήθελα να ευχηθούμε όλοι μαζί συγχαρητήρια στα παιδιά που συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις, ανεξαρτήτου αποτελέσματος και να ευχηθούμε καλή σταδιοδρομία σε όλες και όλους για την επόμενη μέρα και για τα βήματα τα οποία θα επιλέξουν να ακολουθήσουν στη ζωή τους.
Με αφορμή την ενημέρωση και την αναφορά που κάνατε στην ειδική αγωγή, θα ήθελα, κυρία Υπουργέ, να μας κάνετε μία ενημέρωση και για την παράλληλη στήριξη, διότι υπάρχουν τραγικές ελλείψεις, μας το αναφέρουν σχεδόν καθημερινά, μας μεταφέρουν την ανησυχία τους οι γονείς των παιδιών αυτών που χρειάζονται στήριξη και συνοδεία. Γνωρίζουμε, ότι υπάρχουν πάρα πολλές ελλείψεις και θα είχε ενδιαφέρον, να μας πείτε, αν υπάρχει στον σχεδιασμό σας, η αύξηση των ανθρώπων που στελεχώνουν την παράλληλη στήριξη, όπως επίσης, εξ αρχής, θα ζητούσα και εγώ να δείτε εκ νέου το θέμα των νέων εκπαιδευτικών που αποκλείονται από τους πίνακες του ΑΣΕΠ, λόγω του τεχνικού προβλήματος με το παράβολο. Λίγους μήνες πριν, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., είχε καταθέσει σχετική τροπολογία που μπορούσε να διορθωθεί. Επανεξετάστε το ζήτημα, διότι δεν είναι ζήτημα ουσίας, είναι τεχνικό ζήτημα και είναι κρίμα αυτοί οι άνθρωποι να αποκλείονται ουσιαστικά από τη μετέπειτα εργασία τους.
Οπότε, στην πραγματικότητα, φάνηκε να είναι μία διάταξη, κενή περιεχομένου. Ο μόνος εξοπλισμός, όπως αναφέρατε και εσείς, που εστάλη ήταν από δωρεές ιδιωτών, αλλά αυτό στα μάτια μας δεν φανερώνει μία συντεταγμένη πολιτεία. Αντιθέτως, αυτή είναι υποχρέωση του κράτους όσο δύσκολες και αν είναι οι συνθήκες και γι’ αυτό πρέπει να προνοήσουν για τις επόμενες μέρες. Και βέβαια, είχαμε και την επικίνδυνη απόφαση της Υπουργού, για τη χρήση καμερών μέσα στις τάξεις, χωρίς καν τη συναίνεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ενώ ήδη έχει καταγγελθεί μέσα στη Βουλή διαρροή προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών στο διαδίκτυο, χωρίς να έχει δοθεί σαφής απάντηση από την Υπουργό, την κυρία Κεραμέως, αν και έχει ερωτηθεί πολλάκις γι’ αυτό.
Πέρα από την προχειρότητα λοιπόν, την έλλειψη σχεδιασμού, τις επικίνδυνες για τα παιδιά διατάξεις, όπως η προηγούμενη που ανέφερα, συνειδητοποιούμε, ότι και σε αυτό το σοβαρό ζήτημα η κυβέρνησή σας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, δρα μόνο για τις εντυπώσεις προσκομίζοντας επικοινωνιακά οφέλη. Και δεν το λέμε μόνο εν είδει κριτικής, αντιθέτως συνιστούμε την προσοχή σας προκειμένου να γίνει μία σοβαρή δουλειά που θα ωφελεί την εκπαιδευτική κοινότητα στο σύνολό του. Ενώ θα έπρεπε λοιπόν, να συζητάμε και να σχεδιάζουμε ως πολιτεία τη χάραξη μακροπρόθεσμων πολιτικών, που με βάση τα επιστημονικά και μόνο τα επιστημονικά κριτήρια θα αμβλύνουν τις ανισότητες και τους αποκλεισμούς που φέρνει το λεγόμενο ψηφιακό χάσμα, καθόλα υπαρκτό και στην Ελληνική κοινωνία.
Σήμερα λοιπόν, καλούμαστε και σ αυτήν την Επιτροπή να συζητήσουμε την επόμενη μέρα στην εκπαίδευση. Πριν όμως προχωρήσουμε σε αυτό, θα πρέπει να δούμε τι πραγματικά συνέβη στα σχολεία μας την προηγούμενη περίοδο, προκειμένου να μπορέσουμε και να επιλύσουμε τα πραγματικά προβλήματα τα οποία είχαν προκύψει. Δάσκαλοι και καθηγητές ήταν απροετοίμαστοι, μη επιμορφωμένοι στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και πολλοί από αυτούς, χωρίς τον κατάλληλο εξοπλισμό και χωρίς τη γνώση της χρήσης τεχνολογιών, αλλά και χωρίς να τους έχει δοθεί συγκεκριμένο υλικό από το Υπουργείο. Εργάστηκαν, ωστόσο, για να μη χαθεί η επαφή του αντικειμένου της μάθησης με τους μαθητές τους και τους χρωστάμε νομίζω, πολλές ευχαριστίες για την σκληρή δουλειά την οποία έκαναν. Ατέλειωτες ώρες μπροστά σε έναν υπολογιστή, χωρίς σαφείς οδηγίες από το Υπουργείο και χωρίς να υποστηρίζεται επαρκώς η πλατφόρμα της τηλεκπαίδευσης. Ήδη έχουν καταγγελθεί πάρα πολλά προβλήματα σε ότι αφορά τις πλατφόρμες.
Από την άλλη πλευρά, οι μαθητές. Ιδιαίτερα στις μικρότερες ηλικίες, οι μαθητές ήταν σχεδόν αδύνατο να χειριστούν ηλεκτρονικό υπολογιστή χωρίς τη βοήθεια του γονέα, ωστόσο απαιτούνταν. Εάν βέβαια υπήρχε υπολογιστής στο σπίτι και αν υπήρχε και πρόσβαση στο διαδίκτυο. Αποτέλεσμα αυτού, πολλά παιδιά να αποκλείονται από τη διαδικασία του τηλεμαθήματος, Αναρωτιόμαστε, τι συνέβαινε όταν σε μία οικογένεια υπήρχαν δύο ή και περισσότερα παιδιά που συνέπιπταν ήταν οι ώρες σύγχρονης διδασκαλίας κάθε τάξης. Πόσοι υπολογιστές ήταν απαραίτητοι για μία οικογένεια, όταν υπήρχαν τέτοια φαινόμενα; Αυτή είναι η πραγματικότητα, όπως μας την έχουν μεταφέρει, οι μαθητές, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί αλλά και αυτοί που ζήσαμε από το στενό μας οικογενειακό περιβάλλον.
Πίσω όμως από τις γραμμές, πρέπει να δούμε και τον κίνδυνο που παρουσιάζεται. Το Υπουργείο, θεωρεί, ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία πέτυχε κατά το δυνατόν. Φοβάμαι πως κάτι τέτοιο προσφέρει ένα άλλοθι ή θα μπορούσε να προσφέρει ένα άλλοθι, για χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε διάφορες ειδικότητες με σκοπό την εξ αποστάσεως κάλυψη διδακτικών κενών, όπως για παράδειγμα σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως ο Έβρος ή τα νησιά μας, αφήνοντας τις περιοχές αυτές, χωρίς την παρουσία δασκάλου. Όταν δεν υπάρχει μια συνολική στρατηγική, η χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δημιουργεί ανισότητες και εδραιώνει. Κυρίως στους οικονομικά αδύναμους και προϋποθέτει ψηφιακό εγγραμματισμό δασκάλων, γονιών και μαθητών. Πώς θα γίνει αυτό κυρία Υπουργέ, όταν τουλάχιστον για τους μαθητές, στο μάθημα της πληροφορικής, αντί να αυξάνεται σε ώρες, αυτές μειώνονται; Παρέχεται από το Υπουργείο ο κατάλληλος εξοπλισμός σε μαθητές και γονείς ώστε να λειτουργήσει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση όποτε χρειαστεί ή βολεύει μετακύλιση του κόστους στον οικογενειακό προϋπολογισμό; Εξασφαλίζετε, ότι δεν θα υπάρχει διαρροή προσωπικών δεδομένων; Διασφαλίζετε, ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν για άλλους λόγους; Επίσης, μήπως μπορείτε να μας εξηγήσετε σε τι αφορά η δήλωση της κυρίας Κεραμέως σε συνέντευξή της πρόσφατα στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ότι επεξεργάζεστε τη σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στην εκπαίδευση; Τι ακριβώς επεξεργάζεστε;
Νομίζω, πως είναι εύλογα ερωτήματα που τίθενται, όχι μόνο από εμάς, αλλά από εκπαιδευτικούς και γονείς οι οποίοι έχουν και ειδικό ενδιαφέρον. Ωστόσο και προσωπικά αναρωτιέμαι τι θα μπορούσε να περιμένει κανείς από το Υπουργείο σας, που ήδη έχει νομοθετήσει και αυξάνει τον αριθμό των παιδιών στις τάξεις, εν καιρώ πανδημίας. Που δημιουργεί τεχνηέντως διαθεσιμότητες εκπαιδευτικών, μειώνοντας τις ώρες διδασκαλίας. Το έχουμε ξαναδεί άλλωστε να συμβαίνει και το 2013, με χιλιάδες εκπαιδευτικούς να βγαίνουν σε διαθεσιμότητα κυρίως στην επαγγελματική εκπαίδευση.
Φοβάμαι τέλος πως η θεοποίηση της τηλεκπαίδευσης χωρίς στρατηγική κρύβει τη μείωση του κόστους στην εκπαίδευση, με μείωση των προσλήψεων, μετακύλιση των οικονομικών δαπανών σε δασκάλους και γονείς, παγίωση μιας διαδικασίας, που δημιουργεί εκπαιδευτικές ανισότητες και προφανώς η εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σοβαρές προϋποθέσεις μπορεί να λειτουργήσει μόνο επικουρικά, όχι όμως να λειτουργήσει και ως κανόνας.
Δυστυχώς, η άνιση κατανομή των ψηφιακών πόρων είναι μια πραγματικότητα, την οποία αντιμετωπίζουμε και το ερώτημα είναι τι κάνει η Πολιτεία, τι κάνει η εκάστοτε κυβέρνηση, τι κάνουμε όλοι μας, ώστε να διασφαλίσει την ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών στα νέα δεδομένα και στις ψηφιακές τεχνολογίες, τι κάνει για να αναπτύξει την ψηφιακή κουλτούρα, τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών και σήμερα εκτιμώ πως σε αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να γίνεται η συζήτηση μας, προκειμένου να έχουμε μια συνολική στρατηγική για την ψηφιακή κατάρτιση και την μείωση των ανισοτήτων σε ό,τι αφορά τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων. Ευχαριστώ.
Discussion about this post